• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Begagnad markis

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Jag är i planeringen att byta 3 meters markisen på vår Hobby 600 -00. Den Thule Omnistor vi har nu är i bra skick men är för kort eftersom den börjar över dörröppningen fram, så det försvinner sittutrymme där. Resterande längd räcker inte till, med bord och två stolar hamnar ena stolen utanför. Skulle gå att flytta bak den men då blir det fult efter främre fästet och den räcker inte riktigt till ändå. Har mätt 403cm så en 4 meters passar precis och letar efter en begagnad. Har hittat några stycken hittills men då har det varit något fel på dem eller för långt i väg från Blekinge. Hittar inget direkt i området Blekinge, Kronoberg och Skåne. Har en del tankar kring att köpa osett på på nätet, fraktkostnad på en 4 meters markis och sen ska den komma fram hel. Jag är inte snål men jag tycker att det kan passa med en begagnad på 20 år gammal husbil. Har en del funderingar kring allt från köp till montering och det skulle vara bra med tips och råd kring det här. Tacksam för köptips, prisbild, saker att se upp med inför köp och montering.

Jörgen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är i planeringen att byta 3 meters markisen på vår Hobby 600 -00. Den Thule Omnistor vi har nu är i bra skick men är för kort eftersom den börjar över dörröppningen fram, så det försvinner sittutrymme där. Resterande längd räcker inte till, med bord och två stolar hamnar ena stolen utanför. Skulle gå att flytta bak den men då blir det fult efter främre fästet och den räcker inte riktigt till ändå. Har mätt 403cm så en 4 meters passar precis och letar efter en begagnad. Har hittat några stycken hittills men då har det varit något fel på dem eller för långt i väg från Blekinge. Hittar inget direkt i området Blekinge, Kronoberg och Skåne. Har en del tankar kring att köpa osett på på nätet, fraktkostnad på en 4 meters markis och sen ska den komma fram hel. Jag är inte snål men jag tycker att det kan passa med en begagnad på 20 år gammal husbil. Har en del funderingar kring allt från köp till montering och det skulle vara bra med tips och råd kring det här. Tacksam för köptips, prisbild, saker att se upp med inför köp och montering.

Jörgen

Kontakta TT Autodemontering i Skåne, dom borde ha något.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Jag köpte begagnad 4 meters på Blocket.
I bra skick kostar de från 3500 kr (det är väl 25-30 % av nypris).
Jag ramlade över en som knäckt sig lite i ramen och den fanns fem minuter hemifrån, för mindre än 2000 kr. Förutom knäckningen som gör att markisen hänger lite med ena armen när den vevas ut, så är den i bra skick. Jag fäller åndå ner stödbenen när markisen är ute och förankrar den, så jag har inga problem med "skönhetsfelet" att den hänger lite.
Lätt att montera själv, särskilt på "vanlig" husbil där väggen är lodrät där markisen monteras.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, har hittills inte hittat något inom rimligt avstånd. Jag avvaktar så får jag se om det dyker upp något, blev lite sent påtänkt med tanke på semestern. Till nästa år kanske jag hittar något som kan planeras in i resvägen.
 
Toppen