• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BDT Vatten

B

berre

Guest
Gråvatten

Har problem med att få avrinning till gråvattentank
Först så rinner det bra men efter ett tag så upphör det nästan helt
Tänker mig att det rinner bra tills rören är fylda och därefter blir det
stopp
Avluftning från gråvatten tank är öppen
Ställer alltid bilen i så gott som i vattring vid uppställning
Bil = Solifer Action 671 - 09

berre:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

nilhol

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalix
HBK-Nr
3160
Medlemskap
2024
Sv: BDT Vatten

Prova med en vacuumklocka sån man använder i köket, sätt i proppen i tvättställ och fyll lite vatten i diskbänken, sug med vacuumklockan några ggr. och sen samma manöver i tvättställ :spinny:
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: BDT Vatten

Jag hade tidigare en Solifer husvagn, där jag hade samma porblem som du. Det berodde på att Gråvattentanken låg inne i vagnen helt logiskt. Men slangarna från disk och tvättfat var anslutna till tankens underkant. När tanken var tom, inga problem, men allteftersom tanknivån steg tog det längre och längre tid för vattnet att rinna ut i tanken. Slangens vattenpelare var tvungen att "pressa" sej in i tanken. Detta oavsett att erfoderlig avluftning fanns. Jag löste det genom att dra om slangarna. Dels att få ett fall hela vägen och det viktigaste. Anslöt slangarna i överkant på tanken. Efter den ombyggnaden sa det bara slurp i hoarna.
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: BDT Vatten

Viktigt att tänka på att se till att det finns ett vattenlås av något slag mellan tanken och utloppet ur vasken om man flyttar intaget i tanken till ovansidan av tanken, annars kan otrevlig lukt komma från tanken via utloppet i vasken.EssoJ
 
Toppen