• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BATTERIVISUALISERING

F

F.d. 55383

Guest
Hej husbilkompisar! God fortsättning!

Det är så roligt att vi har möjlighet att kunna hjälpa varandra.
Nu vill jag bidra med att förklara hur ett batteri fungerar. Många av oss har, har haft eller kommer att få bekymmer med sitt batteri därför har jag skrivit ihop en sorts visualisering för att man lättare skall kunna förstå vad som egentligen händer i våra batterier.
För våra medlemmar är det gratis att läsa det men det är COPYRIGHT och den får inte kopieras utan med mitt medgivande.

Ha ett välfyllt batteri,
Stefan

Bilagor

• Batterivisualisering[1]pdf.pdf
    430,4 KB · Visningar: 670
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53054

Guest
Sv: BATTERIVISUALISERING

Tack för det mest pedagogiska sätt jag upplevt någon att beskriva batteriets kapacitet.
Det här upplägget förstår dom flesta och gör att ett ämne blir intressant, har du fler som
berör dom usla förklaringar som man i bland råkar ut för så skriv ut........................
Hälsningar
Kenne Rosang:D

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Ursäkta om du tycker jag är petig, men du skriver att man kan ladda batteriet från ett vägguttag, och det stämmer ju bra, bara du har en batteriladdare mellan uttaget och batteriet.

Risken finns att det är någon med TCP (tummen centralt placerad) som kopplar direkt, det blir nog inte så bra.

F

F.d. 55383

Guest
Sv: BATTERIVISUALISERING PDF

Hej husbilkompisar! God fortsättning!

Det är så roligt att vi har möjlighet att kunna hjälpa varandra.
Nu vill jag bidra med att förklara hur ett batteri fungerar. Många av oss har, har haft eller kommer att få bekymmer med sitt batteri därför har jag skrivit ihop en sorts visualisering för att man lättare skall kunna förstå vad som egentligen händer i våra batterier.
För våra medlemmar är det gratis att läsa det men det är COPYRIGHT och den får inte kopieras utan med mitt medgivande.

Ha ett välfyllt batteri,
Stefan

Bilagor

• Batterivisualisering med vattenstämpel och färg.pdf
    459,3 KB · Visningar: 132
F

F.d. 55383

Guest

Tack för påpekandet.
Fast det finns inga sådana sladdar att köpa. Och den nyfikna som vill släcka sin törst med en egentillverkad sladd, släcker som bonus även annat.

F

F.d. 55383

Guest

Nejdå! Den röda gubben tillhör den nyfikna med egentillverkad sladd.

Om! Jag blir arg det går snabbt över, men jag blev inte arg för ditt inlägg. Jag upplever sådana påpekanden att alla kan bidra med någonting som man har kunskap eller erfarenhet av. Det så förbättringar och uppfinningar kommer till. Jag håller däremot med om att den sista drummeln inte är född än.

Min inställning till arghet är att man skall snabbt som ögat glömma bort det och definitivt inte överföra ilskan på andra och absolut inte GE IGEN. Det kan bli en nedåtgående spiral som kan bli svårt att ta sig ur och då börjar man gräva sin egen grav. Däremot skulle jag aldrig tillåta att bli hånad. Då skulle jag släppa ut gifttaggen.

Storleken på typsnitten blev lite för stor den här gången men jag föredrar 4 ans storlek. Det blir mindre ansträngande att läsa inlägg.

Hälsningar,
Stefan

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej.

Har en fråga angående en "kondition" på en batteri.
I maj månad har jag köpt 2 st nya 72 Ah Banner batteri till bostadsdelen.
Jag väntade med installeringen i HB.I föra veckan tittade på dem och underhålsladade med en Cdek laddare. Den äna efter två dagars laddning ville
ej bli laddad,så kolade jag vätska och celler med Syraprovare.
I den ena Batteri i samtliga celler blev nivå några millimeter ovanpå den gröna dvs på den vita ,och i den andra batteri i fem celler på den gröna men i den 6 blev en röd färg. Kaputt ????? eller .Jag tolkar att det är kortslutning ???.
Ska jag reklamera den eller.?????
icon13.gif

Mvh

Perrovski

S

Stavve

Guest

Hej!

Jag tycker batterivisualiseringen är ett jättebra sätt att förklara för den oinvigde hur ett batteri fungerar. Jag vill inte vara taskig men jag måste invända mot att batteriets kapacitet står i Ampere, när det ska vara Amperetimmar. Enheten Ampere är en flödeshastighet, motsvarande l/timme ur vattentanken. Vad är då Ah, Amperetimme? Jo det är flödeshastigheten gånger den tid flödet pågår. Om vi översätter det till vatten tanken får vi (Liter/timme)xtimme dvs

liter * timme
timme

Det som finns i både täljare och nämnare kan förkortas bort, och kvar får vi liter. Dvs Batteriets innehåll i Ah motsvarar tankens rymd i liter. Man bör alltså alltid prata om batteriets innehåll i Ah och inte i Ampere.
Tack för ordet.

Stavve

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55383

Guest

Tack för hjälpen du har rätt.
Nu är den ändrad.

mvh Stefan

Bilagor

• Batterivisualisering med vattenstämpel.pdf
    459,5 KB · Visningar: 25

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hei Uppfinnaren

Har fulgt litt med i tråden og sett dine justeringer og de første utkastene var enkle og greie. En tradisjonell og grei forklaring på Ohms lov og Effektloven.

Derimot når det nå blir blandet inn kapasitet (Ah) på batteriet og forbrukstid blir det litt feil og forholde seg til samme forklaringen. Man regner for enkelhets skyld også forbruk i A x tid, men dette kan gi et helt forskjellig kapasitetstap på batteriet. Her kommer batteritype og oppbygging inn og ikke minst at kapasiteten på batteriene kan oppgis forskjellig. Tidligere var kapasiteten regnet ut over 20 timer i dag kan det være fra 10 til 100 timer.

Legger ved et bildeav en tabell som viser hvordan et 60Ah batteri varierer i kapasitet avhengig av hva utladerstrømmen er.

Når man så i tillegg ofte får opplyst at batteriene ikke bør utlades til mer enn halve kapasiteten for ikke å redusere batteriets levetid. Kan regnestykke og valg av batteri type og kapasitet bli vanskelig.

Så må man i tillegg ha riktig lader for å kunne få ladet batteriet igjen. Er det ting her som ikke stemmer vil man få redusert batterikapasitet og levetid. Dette skaper frustrasjoner og problemer og ofte vil en da klage på dårlig batteri eller elektrisk opplegg, mens svaret er at man en har gjort feil valg. (eller at andre har gjort det for dem.)

Så og forklare Volt, Ampere, Ohm og Watt er ikke så vanskelig. De forholder seg til hverandre som i Ohms lov og Effektloven. Men når man begynner med batterikapasitet, forbruk og ladning er det mange variable og ta hensyn til. Ledninger (spenningsfall), batterier (kapasitet og type) og ladere (effekt og type) er stikkord her og ting blir mer komplisert.

Image2.png

Toppen