• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriskola

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har haft många bra trådar och inlägg om batteri och batteriladdning i forumet. Jag har själv haft en del "kunskaper" som hållit ända fram till i går när senaste numret av "Husbilen Test" kom i brevlådan. Där skriver Stig Forsberg en suverän samanställning om allt vi behöver veta om fordonsbatteri i allmänhet och bodelsbatterier och dess laddning i synnerhet!

Så om jag har lämnat "råd" i någon tråd ang batteri och laddning som någon mot förmodan trott på, så får jag härmed "preskribera" mina åsikter. Det är stor risk att de var fel! :)

Läs artikeln. Det finns stora pengar att tjäna på att hantera batterier rätt. Särskilt batteribanker, där det är krav att batterierna är identiska, i samma kondition och lika gamla, annars "lurar" det äldsta/sämsta batteriet laddaren att hantera banken fel.

Likaså att man bör ansluta både laddning och förbrukning i "båda sidorna" av banken och inte mot ett enskilt batteri.

Som sagt, köp. läs och lär! Sedan är faktist Husbilen Test en förbaskat bra tidning. Jag har köpt de båda andra, särskilt Husvagn & Camping i 20 år , men nu känns det som att jag hittat hem. Detta är det fjärde numret och det är samma höga kvalite, med mycket "hårdvara" och tester i varje nummer. Så även om ni var fullärda på batterier tidgare har ni ändå fått en mycket trevlig tidning.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.883
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Batteriskola

Hej Krinil! Kan man köpa "Husbilen Test " i kiosker typ Pressbyrån, för i så fall ska jag genast skynda dit.:confused:

Lasse

Hej Lasse.
Jag hittade den första gången i en ICA-butik så jag tror säkert att en Pressbyrå bör ha den. Den verkar dock inte vara allmänt spridd ännu.

Äldre nummer kan läsas digitalt på deras hemsida mot en avgift.

www.husbilentest.se

/Krister
 
Toppen