• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare

F

F.d. 11056

Guest
Jag tänker byta batteri i bodelen på husbilen. Bilen är Dethleffs i5832 1998-97. Det nya batteriet blir ett gelebatteri och då blir jag tvungen att även byta batteriladdare. Problemet är att jag ej kan hitta var den gamla laddaren sitter har försökt följa kablarna men det har ej hjälpt. Är det någon som vet var laddare sitter?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteriladdare

Hej conwol. Jag har en bekant som har en Dethleffs, visserligen med plåthytt och något år äldre än din, men det borde nog vara lika i alla fall. Hans laddare sitter under nedre delen av instrumentpanelen på passagerarsidan, ungefär där passagerarens högra knä är. plocka bort undre halvan av panelen så får vi hoppas att du hittar den där. Vi drog nya kraftigare kablar på hans bil för några år sen för det var rent bedrövliga spänningsfall mellan Generatorn/bilens batteri/laddaren och vidare till bodelsbatteriet. Tyvärr så har jag för mig att plåtboxen inte bara var laddare utan också informationscentral till knapparna och mätarna med med info om batteristatus som satt i mitten på hans instrumentpanel (om nu din är samma). Det är ju kanske mycket möjligt om det är så på din bil, att man kan plocka bort någon säkring eller 230V kabel för att få laddaren att lägga av men ändå behålla informationsdelen i lådan.

Hoppas jag har lett in dig på rätt spår. :) M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11056

Guest
Sv: Batteriladdare

Hej conwol. Jag har en bekant som har en Dethleffs, visserligen med plåthytt och något år äldre än din, men det borde nog vara lika i alla fall. Hans laddare sitter under nedre delen av instrumentpanelen på passagerarsidan, ungefär där passagerarens högra knä är. plocka bort undre halvan av panelen så får vi hoppas att du hittar den där. Vi drog nya kraftigare kablar på hans bil för några år sen för det var rent bedrövliga spänningsfall mellan Generatorn/bilens batteri/laddaren och vidare till bodelsbatteriet. Tyvärr så har jag för mig att plåtboxen inte bara var laddare utan också informationscentral till knapparna och mätarna med med info om batteristatus som satt i mitten på hans instrumentpanel (om nu din är samma). Det är ju kanske mycket möjligt om det är så på din bil, att man kan plocka bort någon säkring eller 230V kabel för att få laddaren att lägga av men ändå behålla informationsdelen i lådan.

Hoppas jag har lett in dig på rätt spår. :) M.v.h. JANKRO.
Tackar för hjälpen ska titta om det är på samma ställe.
 
Toppen