• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterikapacitet kontra behov

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Många frågar om utökning av elförsörjningen, jag frågar i stället varför nya husbilar i allmänhet levereras med alltför begränsad elkapacitet. Vår plåtis levererades med ett 95 Ah AGM-batteri. Kompressorkylskåpet drar 45W, Truman mellan drygt 1 och 5 A, TVn drar 45W, tillkommer belysning etc. I praktiken kan man under varm årstid klara sig max ett dygn om kylskåpet är i drift resp under kall årstid max ett halvt dygn om pannan är i drift. Borde inte större batterikapacitet eller annan teknisk lösning följa med i leveransen?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Svaret är nog: Pengar, vikt och utrymme.
Generellt är ju bilarna, t.o.m. väldigt stora bilar, specade med ett absolut minimum av utrustning och motor. När jag köpte min bil (ny) så slutade tilläggen på ungefär 25% av totalpriset.

Men visst skulle man önska att det var som du säger men marknadsföringslogiken strävar åt andra hållet.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Svaret är nog: Pengar, vikt och utrymme.
Generellt är ju bilarna, t.o.m. väldigt stora bilar, specade med ett absolut minimum av utrustning och motor. När jag köpte min bil (ny) så slutade tilläggen på ungefär 25% av totalpriset.

Men visst skulle man önska att det var som du säger men marknadsföringslogiken strävar åt andra hållet.

MVH
Hans

Många bilar står ju också väldigt mycket på elplatser, då är ju batterier närmast dödvikt, kanske bättre att de som har för avsikt att fricampa kompletterar sin bil för ändamålet, än att alla skall betala för utrustning som knappast används? För allt som "ingår" kostar ju!
 
F

F.d. 22252

Guest
Så har det ju alltid varit i Usa men det har ju spritt sej runtom världen att det pris du får är bara startpris/lockpris. och det blir mycket dyrare om man inte fyller i kryssrutan från början.
Inget lätt beslut särskilt idag med skatter på skatter och miljöskatter.
Krävs en rejäl sittning med en expert.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Det finns ju en uppsjö av olika modeller att välja på.

Så varför är det ingen tillverkare som sattsar på oss som helst fricampar.

Med solceller, bra batterikapacitet och ett stort pentry med stora avställningsytor.
Jag skulle tippa på att man vill nå en så bred massa som möjligt.
Samma med nedsänkbara sängar, de flesta åker ju bara två(?)
Varför kånka runt på en extravikt som aldrig används?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ju en uppsjö av olika modeller att välja på.

Så varför är det ingen tillverkare som sattsar på oss som helst fricampar.

Med solceller, bra batterikapacitet och ett stort pentry med stora avställningsytor.

Jag föredrar ju att köpa en "naken" bil utan en massa dyr utrustning som kanske är av en typ jag inte gillar, och hellre komplettera den så att den passar oss och vår användning. Nästan alla bilar kan ju kompletteras så att det blir en bra bil att fricampa i, men behoven i det avseendet är
naturligtvis olika.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Så har det ju alltid varit i Usa men det har ju spritt sej runtom världen att det pris du får är bara startpris/lockpris. och det blir mycket dyrare om man inte fyller i kryssrutan från början.
Inget lätt beslut särskilt idag med skatter på skatter och miljöskatter.
Krävs en rejäl sittning med en expert.
Och när man skall sälja eller byta in har den dyra extrautrustningen inget värde längre. Men när man ser på prislistan för extrautrustning så är det ofta helt overkliga priser, t.ex 8000 för en frontgardin/insynsskydd. Man ser bara dessa fantasipriser när man kollar på en redan utrustad bil och dess specificerade prislista, har aldrig sett någon bil till grundpris. Jag avser nu dyrare bilar, Concorde, Morelo, NB och några till. Billigare bilare bilar är ofta ganska kompletta i grundutförande.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag föredrar ju att köpa en "naken" bil utan en massa dyr utrustning som kanske är av en typ jag inte gillar, och hellre komplettera den så att den passar oss ...
Helt rätt M, vi hade speciella önskemål och lät bygga in allt det som behövdes samt skippade allt onödigt. Nu är vi på 6:e året och fortfarande helnöjda medan flera av våra vänner är inne på sin 5 - 6:e husbil. Jag tror att problemet ligger i att vissa inte vet riktigt vad dom är ute efter och då är det svårt. Man behöver inte låta bygga en bil från grunden men man kan be säljaren om ett utförande efter sina önskemål (options). Alla kompletteringar i efterhand kostar betydligt mer, precis som det skrivs ovan.

Det är bra fråga Solkullen ställer i sin tråd, något man verkligen bör tänka på innan man ger sig ut och gör förhastade husbilsköp. Jag nämnde i en annan tråd att det finns ett förhållande mellan valet av batterikapaciteten och hur dessa ska laddas. Vad är poängen med flera batterier när du aldrig får dom fulladdade? Det kan vara värt att först fundera ut alternativa lösningar kring laddningsproblematiken innan man utökar batteribanken...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt rätt M, vi hade speciella önskemål och lät bygga in allt det som behövdes samt skippade allt onödigt. Nu är vi på 6:e året och fortfarande helnöjda medan flera av våra vänner är inne på sin 5 - 6:e husbil. Jag tror att problemet ligger i att vissa inte vet riktigt vad dom är ute efter och då är det svårt. Man behöver inte låta bygga en bil från grunden men man kan be säljaren om ett utförande efter sina önskemål (options). Alla kompletteringar i efterhand kostar betydligt mer, precis som det skrivs ovan.

Det är bra fråga Solkullen ställer i sin tråd, något man verkligen bör tänka på innan man ger sig ut och gör förhastade husbilsköp. Jag nämnde i en annan tråd att det finns ett förhållande mellan valet av batterikapaciteten och hur dessa ska laddas. Vad är poängen med flera batterier när du aldrig får dom fulladdade? Det kan vara värt att först fundera ut alternativa lösningar kring laddningsproblematiken innan man utökar batteribanken...

Stämmer det verkligen att alla kompletteringar i efterhand kostar betydligt mer, när jag ser de priser som begärs för olika utrustningsdetaljer vid originalmontering så är nog min reaktion att det mesta går att skaffa och montera till betydligt lägre kostnad i efterhand?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Problemet är att vartefter åren gått har en mindre och mindre del av befolkningen kunnandet att montera saker själv samtidigt allt har blivit mer komplicerat.
Skolan har en stor del i detta med väldigt mycket teoriserande. Och vad kostar mest ett vanligt klassrum med kanske 25 elever 1 lärare och en bunt böcker eller en fullutrustad lokal som behöver lärare med specialkunskaper och dyra läromedel och en klass på max 16 elever. Den praktiska utbildningen kostar mångdubbelt och skulle läggas ner omedelbart om det inte var så att man inte kan. Men för den som kan utrusta sin "nakna" bil finns det många tusen att tjäna och på köpet få en bil som är anpassad för behoven och inga höga champangeglas och plastblommor.
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Problemet är att vartefter åren gått har en mindre och mindre del av befolkningen kunnandet att montera saker själv samtidigt allt har blivit mer komplicerat.
Skolan har en stor del i detta med väldigt mycket teoriserande. Och vad kostar mest ett vanligt klassrum med kanske 25 elever 1 lärare och en bunt böcker eller en fullutrustad lokal som behöver lärare med specialkunskaper och dyra läromedel och en klass på max 16 elever. Den praktiska utbildningen kostar mångdubbelt och skulle läggas ner omedelbart om det inte var så att man inte kan. Men för den som kan utrusta sin "nakna" bil finns det många tusen att tjäna och på köpet få en bil som är anpassad för behoven och inga höga champangeglas och plastblommor.
Men jag gillar Champange
Skämt åsido, jag frågade t.ex. om ett extra förbr. batteri till nya bilen. Säljaren erbjöd ca. 3ggr. ”nätpriset” Tack men nej tack
 
F

F.d. 22252

Guest
Snacka om påslag men ockerlagen är väl ett minne blott.
Gäller ju att matcha solceller och batterier samtidigt som man ska tänka på hur man tänker sej använda bilen med eller utan fast el.
Men jag tror att för mycket solceller kanske är overkill men inget som skadar speciellt i sverige men att köra omkting med en stor batteri bank som man normalt inte får att bli fulladdad eller har så små strömförbrukare att man inte använder den känns kanske onödigt. Sen ska man montera solceller så har man ju en begränsad yta som bryts av takluckor sådär är det bästa att köpa ordentligt på en gång istället för att fylla på med mindre paneler vartefter vilket också blir dyrare. En liten panel är inte mycket enklare att montera än en stor. Det jag läst om hur man köper bilar i USA gör en mörkrädd bilen är i stort sett inte körklar till baspris utan man får lägga upp bra mycket mer.
Själv skulle jag nog försöka leta upp en demobil om jag skulle ha en ny de är ofta extrautrustade och leveransklara och man kan pruta hejvilt. Bara att kolla historiken och vägmätaren och avtala om fullservice.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men jag gillar Champange
Skämt åsido, jag frågade t.ex. om ett extra förbr. batteri till nya bilen. Säljaren erbjöd ca. 3ggr. ”nätpriset” Tack men nej tack

Tre gånger nätpriset på ett batteri kan ju mycket väl vara motiverat, om det innefattar montering och de monteringsdetaljer som behövs, fästen, kablar
eventuell säkring o.s.v. Kanske måste det extra batteriet monteras på annan plats. Montera bort stolar och sådana aktiviteter tar ju tid och det kostar naturligtvis. Svårt att säga något om när man inte vet vilka förhållanden som gäller?
 
F

F.d. 22252

Guest
Tre gånger nätpriset på ett batteri kan ju mycket väl vara motiverat, om det innefattar montering och de monteringsdetaljer som behövs, fästen, kablar
eventuell säkring o.s.v. Kanske måste det extra batteriet monteras på annan plats. Montera bort stolar och sådana aktiviteter tar ju tid och det kostar naturligtvis. Svårt att säga något om när man inte vet vilka förhållanden som gäller?
Man får väl anta att kostnaden inte bara är för batteriet och att det drar med sej en massa annat, är nog så med mycket extrautrustning men för de som kan är det pengar att spara, men en batterimontering kan kräva specialkunskaper om bilen och var det går att montera och egentligen kanske det behövs gradera upp annan elektronik men det görs förmodligen inte.
Gäller att kolla upp vad som gäller enligt det finstilta och att följa upp allting så att det blir rätt gjort om det handlar om eftermontering på företaget istället för att allt blir gjort hos tillverkaren.
Gäller ju att allt är avstämt kylfrys osv till det behov som finns det krävs ju en kunnig person till detta som verkligen är mån om kunden och inte bara vill tjäna pengar. Finns ju på forumet här speciellt en som ofta förekommer på nöjda köpares lista.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Själv skulle jag nog försöka leta upp en demobil om jag skulle ha en ny de är ofta extrautrustade och leveransklara och man kan pruta hejvilt
Det beste er å få en bil som er brukt som utstillingsbil på fabrikken - ikke kjørt i det hele tatt. Min siste husbil var en slik, absolutt fullspekket med tilvalg og utgangspunktet for prisforhandling var listeprisen uten ekstra utstyr. Fabrikkene har normalt slike biler til salgs i april - mai for å gi plass for neste årsmodell som tas frem for lansering i august. Bilene i utstillingene er gjerne bygget i juli - august i samme serie som de som blir brukt på utstillingene august - september. Bilene fra utstillingene rundt i Europa selges gjerne på høsten og har endel km bak seg, og mer synlig at det har vært endel trafikk inn og ut.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det brukar inte vara den första modellen som är bäst utan oftast den sista där barnsjukdomarna är fixade förutom en siffra kan det vara bättre att köpa den gamla årsmodellen, mycket som ska vara nytt på en årsmodell hör till bling bling kategorien.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Just med min Flair 8000 så var 2008 siste årgang før en radikal endring for 2009 modellen. Så i praksis var det en bil som nesten ikke var endret på 3 år, kun små justeringer og retting av mindre feil.. Jeg visste allerde mye om 2009 modellen som ble lansert 4 måneder etter jeg kjøpte min 2008 modell i april - første tur var til HBK årsmøte på Ragglanda i mai 2008. Fant 3 småfeil som hadde oppstått under produksjon, fikset hvert punkt i løpet av minutter. Mest komplisert var at de hadde koblet lydanlegget til bilbatteriet og benyttet dette også for TV. En ekstra ledning fra bobatteri og det problemet var vekk - dette var vel egentlig en design feil som jeg rapporterte til farikken og de endret på nyere biler.
 
Toppen