• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

batteriförbrukning

gaisaren

HBK Medlem
Inlägg
736
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2024
Talade idag med en datatekniker om mobilt bredband i husbilen. Han sa "absolut nej" till det , bl.a för att modemet drar mycket ström. Vad är era erfarenheter?Tips på lösningar!

ha det.......................:music-icon:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: batteriförbrukning

Enligt Wikipedia drar ett av de vanligare vanligare modemen (Huawei E220) 0,5 ampere. Inte så förfärligt jämfört med att datorn (vanlig laptop) drar i storleksordningen 4,5 ampere (hoppas jag tänker rätt - 90w och 19,2v). Man kan köra rätt många timmar på ett vanligt bodelsbatteri med det. Vi har aldrig sett det som ett problem att surfa några timmar per dygn,
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: batteriförbrukning

90W fra et 12 V batteri bli 7,5 A belastning på batteriet. Det lille 3G modemet trekker (via USB port på 5V) er svært lite i denne sammenhengen. Det er muligens mer strømforbruk i laptoppen for WLAN som ikke er i bruk, husk å slå av WLAN, Bluetooth og ethernet når du surfer mobilt via 3G.
 
Toppen