• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriet blev en fotboll

F

F.d. 15535

Guest
Har en Dethleffs-05 som stått på underhållsladdning i en vecka inne i garaget.
har haft problem med att bodelsbatteriet tömmer sig på ca 2 veckor trots att huvudströmbrytaren är ifrån.
Kom ner i går och kände lukten av kokt batteri,ett gelbatteri,som var glödhett och liknade en fotboll.Fick i allafall ut det utan skador.I bilen sitter ett elektroblock/laddare som heter EBL99.Vet inte mycket om dessa laddare och har ingen svensk bruksanvisning och tyska kunskaperna är obefintliga.
Nu några frågor.

1 Nån som har en svensk bruksanvisning jag kan få kopiera?

2 brukar dessa laddare "ladda över" eller är det mer troligt att felet låg i batteriet?

3 på blocket finns en switch som heter "batteri-wahl" åt ena hållet står det "Blei-saure" och åt andra hållet "Blei-gel". tror det har att göra med vilken sorts batteri jag har,vad händer om den står fel ? om jag har olika sorts batterier hur ska den stå då?

4 Laddar denna laddare bodelsbatteriet under färd ?hur effektiv är den?
har annars tänkt att köpa en Booster från Husvagns-svensson,art nr 047-03-01 och koppla den direkt på batteriet.Nån som har erfarenhet från en sådan? kan man koppla så utan att elektroblocket tar skada ?

5 Tänker ev montera solceller,kan jag koppla dem direkt över batterierna,naturligtvis med en regulator emellan celler o batterier.


Hoppas på lite bra svar

Nisse Lundin
Nora
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet blev en fotboll

Hej! Troligen har du fel på batteriet så det överladdar. Av din beskrivning verkar det vara förstört. Du kan ha fel inställning på nedanstående strömbrytare.

Blei-Säure = bly-syra batteri, Blei-Gel = bly-gel batteri. Det innebär att du kan inte ha två st olika batterier i din batteribank, då går det åt skogen för det är inställning för olika hög laddningsström.

Vid körning med bilen laddas bostadsbatteriet. Vid inkoppling med 230 V laddas både bostads- och bilbatteriet.

Det finns inte mycket att göra med dessa laddare mer än ställa in om det är vått eller gelbatteri, de brukar dessutom ha en huvudbrytare som stänger av all laddning till bostadsbatteriet och bryter strömmen till bostadsdelen. Så gör jag vid vinteruppställning.

Per-Åke
 
Toppen