• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier

Andreas Vidmark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10452
Medlemskap
2024
Har haft 2st gel 80amp i bilen, men efter vinter så har 1st gott sönder, nu var vi ute i helgen och åkte, med ett batteri, vi såg på tv i ca 2tim sen tog även det slut, ingen annan belysning. Vet någon hur länge man bör klara sig på ett batteri? I fjol låg vi ute i ca 4 veckor hade inget problem med batterierna då. Har beslutat att köpa ny batterier, tycker dock att gel är för dyra, Eller skall man satsa på 1 nytt gel, någon som har något annat att rek?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Batterier

Jag har inga erfarenheter av gel-batteri, men biltema har ett agm-batteri som är ganska prisvärt, tror det var 1800kr för 95ah. Klarar fler djupurladdningar jämfört med vanligt batteri.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Batterier

Hej Andreas.

El & förbrukning är något man kan räkna fram efter sitt egna behov.

Per timma:
* Kolla om ni har LED lampor el. vanliga tex. 10W lampor i husbilen.
* En nyare TV/LED drar mellan 30-50W
* Pannan/fläkten +\- hundra watt beroende på typ/användning

När ni har koll på era förbrukare, köp en batteribank som har minst 4x er dygns förbrukning.

Sedan en tanke kring ert tillskott med energi?
Antingen kör ni ofta mer än 2h i stäck minst vart annat dygn, el. ett elverk, el. Solceller alt. camping=230v.

När det gäller batterier så finns det 100-tals åsikter här på forumet.
Själv säger jag: Inga problem att blanda olika fabrikat/storlek så länge de är av samma uppbyggnad.
* BLY/Syra
* GEL
* AMG

Se till att ha samma batteri typ gällande ladd-spänning!
Själv kör jag med tex. Biltemas SMF i min Bavaria I71BD och sedan med Vartas Hobby/startbatterier i Bürstnern 810 Elegance.

Solföljande solcell om 40W + platt liggande 165W på Bavarian och en 220A batteribank.
510W platt liggande solceller på Bürstnern och en 470A batteribank.

Mvh. Magnus
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Batterier

Håller med Stollen.

Själv har jag 144Ah i 2 batterier och 100W solpanel på taket samt Aldevärmare, router, dator och LED-lampor. Nettoförbrukningen denna veckan under årsmötet onsdag till söndag var 44Ah (dvs 100Ah kvar innan vi rullade hemmåt vid 12-tiden.)

Fulladdat när vi parkerade bilen kl 17.
 

Andreas Vidmark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10452
Medlemskap
2024
Sv: Batterier

Tackar för info! När du nämner ladd-spänning vad pratar vi om då? Kan man ställa bodelsladdaren (220) för olika batterier? hörde det vid ett tidigare tillfälle, något du känner till.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Batterier

Har 2 st 100 ah smf batterier 100 w solpanel men absolut ingen koll på
ah kvar laddning från solpanelen osv vad ska man installera för mickaper för
att kunna se den infon undras
Har iof indikeringslampor för antal volt i batterierna tycker inte det säger så mycket.

Hälsningar / bp
 
F

F.d. 10442

Guest
Sv: Batterier

2012

Mitt motorbatteri är urladdat men mätaren inne visar 13 v.
AMPER VISAR DEN INTE. Min egen slutsats är köp nytt batteri.
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Batterier

Hej! Har ett GEL 85 AH från det att jag köpte HB. Har i höstas kompletterat med 2 st Marinbatterier 85+85 AH parallellkopplade. Mellan dessa och GELbatteriet har monterats en manuell switch. Har 135 watt solceller och EBL 226 som styr laddning av batterierna. Det som är något besvärligt är att switchen på EBL 226 skall ställas om när GEL-batteriet laddas samtidigt som den manuella switchen. Installation av de två marinbatterierna och manuella switchen blev 3000:- och gjordes av Huskvarnabutiken i Nybro.
 
T

trino

Guest
Sv: Batterier

Har Bly batteri som startbatteri og det virker utmerket. Imidlertid er bodels-batteriene dårlige. Skal bytte disse og lurer på om noen vet om Biltemas SMF batterier er bly- batterier (vil ikke blande bly og gel), og er det noen som har erfaringer med disse?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Batterier

:) Hei.

Anbefaler AMG batteri. Det er en form for blybatteri, men tåler langt flere dyp-
utladninger enn et vanlig blybatteri. Det leverer mer strøm pr. lading siden
det kan tappes 80% mot et bly/gel batteri som kun leverer 50%.

Vennlig hilsen Atle
 
Toppen