• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier testet mer enn 10 000 ladninger

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tesla battery researcher shows new test results pointing to batteries lasting over 2 million miles - Electrek snakker om test av en ny design av LiIon batterier som er under testing og som har tålt 15 til 20 tusen timers testing før de er nede på 80% av opprinnelig kapasitet. Batteriet er utviklet på Tesla sin avdeling for batteriteknologi og testet exsternt. Mye tyder på at det er designen for de batterier som skal produseres i Berlin med ny formfaktor 4680. Sammen med det som ble presentert på battery day så vil en få biler med batteriet som bærende bunn ramme for det hele og helstøpte front og bak rammer. 3 deler før en monterer drivverk og karosseri :D

Dette vil åpne for større biler som busser (og dermed husbiler), lastebiler med lang rekkevidde. Biler som og er batteri for bolig og strømnett, samtidig som en får batterier som er bedre egnet for buffer i strømnettet (grid regulation).
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag får liksom inte ihop det 5x mer energi 16x längre räckvidd och 6x mera effekt.
Vad jämför man med för något? för att få ut effekt måste man ju koppla till en motor och för att få ut räckvidd borde det finnas hjul också. Mer energi är det jämfört med de gamla 18650 cellerna?
Kan inte se någon annan skillnad än att cellen är större samma innehåll kemi. Man behöver alltså mindre antal men varför inte göra dom dubbelt så långa så blir de ju ännu bättre. Tror man börjar komma till vägs ände med denna brandfarliga teknik Händer det en större olycka med den typen av batterier skulle jag inte vilja sitta på deras aktier. Det behövs en ny teknik och det har det skrivits om regelbundet i många år men det hamnar bara på labbstadiet. Man blir nästan mörkrädd när jag räknar på hur mycket batteridrivna saker jag har hemma i form av mobiler dator surfplatta plus en massa annat och också några svullna lipo sen modellflyget som inte blivit slängda än. Är ju mycket bränder men sen får man inte höra hur det gick med utredningarna. Men när vi får vätgasbilar då blir säkert allt bättre och inte miljöfarligt det vet ju alla hur det gick för Hindenburg. Det är mycket okunskap hos politikerna verkar inte veta mer än en femteklassare, t.ex har de börjat tala om elflygplan och det var ett inslag på tv om att ett "nytt" propellerflygplan hade lyckats flyga 20 min lite typ motorseglare. Har man glömt bort 50-tals turisternas färd till Mallorca har man glömt bort att det just är jetmotorn som gör att flyget blivit populärt.
Vi har långt kvar innan man uppfunnit ett nytt energislag som inte samtidigt tar död på folk. Kanske ett systemskifte som tar bort vägarna som samhället helt och hållet är uppbyggt kring.
En annan sak som blivit konstig är ju att när det gäller en bensinbil talar man inte mycket om tanken vilken analogt med elbilen är batteriet, där pratar man väldigt mycket om motorn istället. Det som gjort att elbilen har kunnat fungera är ju elektroniken och motorutveckligen annars går det i princip att köra med blybatterier en bit i alla fall. Undrar hur många norrlänningar som kör elbil på vintern?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som fremkommer i et par steder er at kull/kobolt et byttet med silisium og nikkel. Det som kan brenne er fjernet i disse nye cellene, og det er 16% ikke ganger på rekkevidden i samme volum. 5 ganger på energi pr kilo ble forklart på battery day ved at en ser på totalen for batteripakken og allt stålet som forsvinner ved at en får cylindre med 46 mm diameter i stedet for 18. Noe annet som forsvinner er den aktive kjølingen innefor modulene som og blir fjernet, hele pakken blir nå en støpt sandwich med stålplate over og under som og blir plassen for termisk kontroll i stedet for kjølevesken som sirkulerer i de eldre batteriene. 6 ganger effekten som en kan lade og utlade med kommer fra den interne oppbyggingen av cellensom og reduserer varmeproduksjonen samtidig som den lille varmen blir transportert til endene av cellene hvor det er termisk kontakt med de yttre stålplatene. At batteriet nå blir en bærende del av bilen i stedet for last som henger i rammen er med på å få ned vekten på bilen. Det finnes en tilgjengelig logg over alle bilbrannen hos Tesla, nesten alle med Roadster 1 og Tesla S av tidlig produksjon, årsak nesten alltid termisk runaway under lading. Problemet ble løst med bedre monitorering av temperatur i modulene.

Fakta om bilbranner er at det brenner flere ICE biler pr. dag i USA enn det har brennt Tesla siden de startet. De mest brannfarlige bilene på veien i dag ser ut til å være Ford plugg in hybrider - det virker som om Ford ikke har overvåkning av temperatur i batteriene under lading så de overoppheter. Andre har og gått i den fella og med kull kobolt elektrode kan det fort gå galt.
 
Toppen