• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri

  • Startad av Startad av F.d. 25477
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 25477

Guest
Någon mer som har bytt batteri efter 5 år
Husbilen är en Adriatik 660 sl -08
Avställd vinter tid
 
Sv: Batteri

Jo då.
Jag står i Simrishamn och skall byta två bodels AGM och ett bildels batteri i morgon, de är slut.

Eftersom jag har bilen på värme under vintern så laddas batterierna under den tiden utan cykling.

Batterierna är från 2008.

I förra bilen fick jag byta tre omgångar bodels gelbatterier, inge kul.
Men det var en strulbil.

Som dålig jämförelse bytte vi aldrig startbatteri på frugans Megané 99 tills vi skrota den förra året, ja hon köpte den ny.

Stephan
 
Sv: Batteri

På min husbil ga bilbatteriet opp etter vinteride, mens AGM bobatteriet også fra 2007 (bilen produsert aug 2007) har fortsatt full kapasitet. AGM batteriene har høgre spisslast spesifisert enn startbatteriet! 1600A mot 600A!
 
Sv: Batteri

Jag bytte startbatteriet i vår 07a.förra året. Det var originalbatteriet som började få svårt för att dra runt motorn vid start.
Förra husbilen också en fiat, klarade sig batteriet fem år.
Båda var syrabatterier.
Krister.
 
Sv: Batteri

Har två Exide AGM på 5e säsongen. Hittills har vi inte märkt någon avmattning rent funktionellt - har inte mätt.
 
Sv: Batteri

Har just i förra veckan byttat 2 stycken exide gel batterier a 80 AH. sär
Jag tänkte egentligen inte mere handla savel denne märke o slag batterier pga alla skriver om fördelar av AGM. Oxa Hymer utruster nya Hber med Banner AGM. Exide hade dessutom dalig konsumentuppträdande - i minst i min fall.
Jag pratade med värkstadchefen för jag byttade dom batterier. Han recommanderate ej AGM Batterier - särskilt Banner AGM. Jag undrade og argumentarade att Hymer utruster sine nya bilar. Han svarade o sade, dom har temperaturproblemer o dom har manga reklamationer i värkstan. Att Hymer har Banner AGM betyder bara, att dom köpte ett stor mängde batterier fran Banner o fick dom billigt !
Jag mailte till Banner batteriefabriket i Österrike o fick som svar: För din behov recommanderar vi INTE varan AGM Batterier - för din syfte recommanderar vi
Gel batterier - handla ater Exide Gel !
Jag köpta dom 2 stycken i shoppen här i närheten - omkostningar 2
stycken Exide Gel 80 AH tillsammans € 346,--inkl. tysk moms.
MvH Wolfgang
 
Sv: Batteri

Mine AGM er fr 2007 produksjonen, og ser bedre ut enn for ett år side (har bedre solar ladning nå, byttet til MPPT regulator)
 
Sv: Batteri

Måste byta bodelsbatteriet (Exide) efter 3 år på en Adria 2008. Frågan är nu hur länge bildelsbatteriet hänger med.
 
Sv: Batteri

Hej har ni SolCeller ??
Våra batterier är liksom Knut från 2007.
De är i bästa kondition och vi har också
MPPT regulator.

Ken1
 
Senast ändrad:
Sv: Batteri

Jag har ytterkligare en fråga om batteri. Har en Dethleff 6501, 05, som hittills fungerat u.a. I helgen körde vi ca 70 km och ställde bilen på 220 v, som vi alltid brukar göra. Döm om min förvåning när vi skulle åka därifrån efter tre nätter. Bilen startade inte. Orkade inte dra runt startmotorn. Efter laddning (extern) visade voltmätaren 13,9 volt, men vid start försök sjönk det direkt till ca 11 v. Ska batteriet bytas (förmodligen lika gammalt som bilen) eller kan det vara något annat fel, såsom säkringar etc??? tacksam för svar/Örjan
 
Sv: Batteri

Kan de va jordfel, kolla anslutningar vid batteriet. Be någon mäta och belasta batteriet samtidigt så ser du om batteriet är kass.
 
Sv: Batteri

Om du mätte på batteriet vid startförsök.. och det dippar till 10,5 - 11V precis under startförsök. Då är det slut som start batteri.. Om det dessutom stannar på 11V över polerna efter start försök då det initialt höll 13,9.. då är det troligen en cell som är död.

har du dock 12,3 eller mer över polerna (fulladdat batteri), fast bilens visare indikerar 11V. Då är det jord och kontakt problem.


/Freddy
 
Sv: Batteri

Även våra batterier tycks ha gett upp. Vi har som trådskaparen en -08 med två bodelsbatterier, VARTA GEL 85Ah (170Ah) 58,2Kg.

Jag har nu fundering på tre alternativ, alla AGM batterier, enligt följande:

1. VARTA LAD70 2st á 2970:- = 5940:-, 140Ah, 46,8Kg
2. VARTA LAD85 2st á 3270:- = 6540:-, 170Ah, 50,3Kg
3. VARTA LAD150 1st á 5326:- = 5326:-, 150Ah, 45,5Kg

Jag är lockad av det sista alternativet eftersom det kostar mindre, väger mindre och är bara en enhet. Det har visserligen något lägre kapacitet men vi har aldrig under dessa år vi haft denna bil haft några problem med detta. Alltså tror jag att 150Ah kommer att räcka. Priserna ovan är från första bästa prislista jag hittade på nätet, Autoexperten.

Några tankar om detta? Några tips om var jag kan hitta bästa pris?
 
Tillbaka
Toppen