• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri

Piston59

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
43317
Medlemskap
2025
Hej alla.. jag har en fråga.. någon som vet hur stort bodelsbatteri man får plats med under förarstolen på en fiat ducato.. längd bredd höjd?
Med vänlig hälsning,
Janne

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har en följdfråga till.
När du menar stort, tänker du BxLxH, eller tänker du Ah?

Är det tomt under stolen idag så har jag sett montage på både ett och två 100Ah bly eller Litiumbatteri-er.

Det största jag sett är ett Litiumbatteri av rack-modell på 460Ah under sätet.

Jag har tyvärr inte de exakta måtten.

Piston59

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
43317
Medlemskap
2025
Längd bredd Höjd.. jag har inte haft husbil tidigare o det enda jag vet att batteriet sitter under förarstolen.. vet inte hur gammalt det är heller..
o man måste ju ta bort stolen för att byta batteriet

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag bytte mitt bodelsbatteri i fjol. Det var monterat under passagerarstolen på vår Ducato 2019. Där under stolen finns också vårt elblock, en separat Victron 230 laddare och Victron mppt regulator. Jag fick precis plats med ett LiFePo4 batteri med DIN-standardmått LN3, vilket innebär att det är 278x175x190 mm. Var noga med infästningen och att isolera ovan batteriet, så inte polerna kommer i kontakt med stolsunderredet. Hade övrig elektronik under stolen varit monterat någon annanstans, hade jag fått plats med 2 st DIN LN3 batterier. Tror att förhållandena är desamma under din förarstol. Det finns bra video på Youtube hur du demonterar stolen. Det är inte jätteenkelt första gången, mycket att hålla reda på och flera olika bulttyper, fästpunkter och kontakter. Men fullt hanterabart. Idag finns det LiFePo4 batterier med samma mått på 160 Ah! Jag har LiFePo4 batteri på 100 Ah och klarar mig utan stolpe i 3 dygn.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
"Idag finns det LiFePo4 batterier med samma mått på 160 Ah! "
Krinil
Har du namn på ett sådant?
Peter