• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Någon som vet varför jag får lågspänningslarm (meddelande i telefonen) efter då husbilen ställts av inför vinter.
Batterikabel är borttagen, larmet är inte aktiverat. först ett lågspänningslarm som säger 16V, sedan ett senare som säger 6V.
Bodelsbatterierna är avslagna. Något jag behöver göra .
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Oj. Det sitter väl någon komponent i någon enhet som tar god tid på sig
att urladda.
Är det sista meddelandet du får eller är det flera hela vintersäsongen?
Har du kopplat ur bilens batteri också?
 

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Oj. Det sitter väl någon komponent i någon enhet som tar god tid på sig
att urladda.
Är det sista meddelandet du får eller är det flera hela vintersäsongen?
Har du kopplat ur bilens batteri också?
Två meddelande som kommit idag efter att jag tagit bort batterikabeln som vanligt när vi ställt in för vintern
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Är detta första vintern du har fått detta problem?
Har dom bytt eller byggt ut takbelysningen i garaget under sommaren?
Jag kommer just nu inte ihåg i vilken ordning man skall koppla ur solcellsladdningen men det vet andra på forumet.
Solcellen kommer ju troligen att spänningssätta hela bodelssystemet om det är kopplat direkt på batterierna i bodelen
och du har kopplat bort batterierna. Då finns det ju en spänning där som kan ställa till det.
Det finns nog någon annan här som har bättre koll.
Du kan ju berätta lite mer om vilken bil du har mm så kanske någon med lika bil kan hjälpa dej.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag fick sudda och ändra det jag först skrev för tony o nette hann före :) .

Men det jag funderar på är att du får SMS medelande eller ??
Vad får prylen/larmet som skickar meddelanden ström från om bobatterierna är bortkopplade för den går väl inte på startbatteriet.
Solcellsregulatorer reagerar lite olika med bortkopplade batterier och man bör kanske ta bort någon säkring för att försäkra sig om att bodelen inte kan få ström från en fundersam solcellsladdare som trevande försöker att känna av batterierna om den blir belyst och vill leverera.
Om solcellen får tillräckligt med ljus på sig så kan ju avkänningen vakna kanske både för att skicka larm om hög och låg spänning från solcellen/regulatorn.
Men bilen kanske står i mörker och inkopplingen/strömförsörjningen av larmet sker på annat sätt än bodelsbatterierna.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 22252

Guest
Är batteriet bortkopplat och spänningen från solpanelen kan gå till elektronik så kan det få 19-20volt och kanske bränna sönder något.
Jag skiftade bobatteriet mot startbatteriet en gång och när jag lossat kablarna blev det en massa oväsen det visade sig att reläet som skiftade laddningen mellan batterierna surrade för fullt pga. att solcellerna var inkopplade. Jag skulle nog ha batterier inkopplade om det inte är något som ligger och drar ström hela tiden, står den ute lär det bli lite nyttig
underhållsladdning.
Apparaten som sänder kan mycket väl ha sitt eget batteri som underhållsladdas och utan ström kan den bli förstörd. Eftersom det finns en varning känns det att risken att batterierna blir förstörda är liten om det inte är långt eller svårt att komma dit.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara som Tony skriver.
Belysning som tänds och släcks och påverkar solcellen, eller solen.
Har du ett GPS larm typ GEO safe, GSM. En sån har ett internt batteri.
Jag har för mig att den har koll på temperatur och spänning.
 
Toppen