• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri, laddare eller solpanelstrul?

F

F.d. 13924

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Elsystem
Hej när jag startar motorn o kör några min så visar panelen bra värden både på bodel o startbatteri, det går att tända lampor etc.
Men så fort jag stannat motorn så finns det ingen kräm kvar i bodelsbatteriet. Jag har nya solpaneler på taket 150w, men har märkt att en ledlampa på regulatorn som lyste i somras nu är släckt.
Bo-batteriet är minst 3 år gammalt 75 ah, kanske 5 år. Är det fel på batteri, solpanel eller den inbyggda Dethleffsladdaren tro?

F

F.d. 17034

Guest
Hej Kopparn !
Föreslår att du kollar upp batteriet först , kan du inte själv
så åk till en verkstad eller en bensinstation. Be dom spänningsprova
batteriet samt kolla syravikt , om det är ett vanligt "typ"
fritidsbatteri . Brukar inte var något problem att få denna hjälp .
Oftast så köpare man ju ett nytt batteri om det är "kass" .
Är det ett gelebatteri , så har jag ingen erfarenhet hur det testas.
Jag hade börjat där. Sen får man gå vidare och kontrollera laddning.
Mvh
Bosse Lindberg

F

F.d. 13924

Guest
Ok, kanske ska börja med det då. Är det nån som harr Dethleff -92 o kan säga om den inbyggda laddaren går över till underhållsladdning när batteriet är fulladatt, tänkte när den står still över vintern om man kan ha 220v i hela tiden?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Tar du med batteriet till en mack så kan du låna en liten testare (som denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88165 ) som du kopplar till batteriet och trycker på en knapp i 10 sekunder så värms en värmeslinga upp i testaren och då blir det som en liten kortslutning .
Därefter så kan man se på mätaren hur bra batteriet är efter denna "ursugning" .

Vi hade också fel på batteriet i sommras men det visade sig att kontakterna på mitt 255 amp batteriet var dåliga och hade fått en beläggning så att bara det ena 120amp batteriet användes och efter rengöringen så blev det bra .
Det var 1:a gången som jag råkade ut för detta att det blev så total isolerat mellan polen och klämman .

Sen är det ju stor skillnad på vanliga bilbatterier och fritidsbatterier .
Bilbatterierna skall ju klara stor effekt på kort tid medans fritidsbattererna skall ju klara leverera lagom effekt under långtid .

Toppen