• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bankkort / Kreditkort

F

F.d. 53358

Guest
Pratade med en pensionerad banktjänsteman om, varför det blir stopp på kortbetalning och bankomatuttag så ofta. Svaret blev, att banken själv stänger av, på grund av för stora utflöde vid bedrägerier. Då måste man göra en uppdatering för att stoppa utflödet till nästa gång. Detta sker för det mesta vid löningsdags. Rätt eller fel, så sade denna man.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bankkort / Kreditkort

Det anses i bankkretsar olämpligt att allmänheten ska få veta hur osäkert dagens kontohanteringssystem är. Uppdateringar är på gång men först ska det utredas vilket som är mest lönsamt, att behålla nuvarande system med de olägenheter det medför för kunderna eller införa ett nytt och säkrare system som blir mycket dyrare för bankerna.

Jappe

F

F.d. 53358

Guest

Du får ursäkta, men enligt mig har aldrig uttrycket "kvalificerat skitsnack" varit mer lämpligt än nu.
Låter som en "fikarumsskröna". Gissar att banktjänstemannen inte pysslade så mycket med det tekniska på datasidan ;):D ?

Peter :)

Förklara varför de stängs av så ofta, har stått i kö vid flera tillfällen vid COOP och Biltema , när jag fått gå före, då jag har kontanter och andra står där och viftar med sina kort och detta händer ofta runt den 25-30 i månaden.
Vi har en biltvätt i Uddevalla och vi får hålla koll på detta vid varje månadsslut, så vi kan starta om kortbetalningen vid dessa uppdateringar.
Kan jag få en förklaring av dig, vore jag väldigt tacksam. Står kortläsaren still, förlorar vi pengar och kunderna blir förbannade om det inte fungerar.

F

F.d. 58882

Guest

Jag har använt bankkort dagligen i många år & har på sin höjd varit med om att det inte fungerat kanske 5 ggr. Jag har aldrig upplevt att detta skulle vara ett problem. Jag har däremot hört att kortläsarna ofta är boven i dramat pga att dom inte servas & blir skitiga så att dom har svårt att läsa kortet.

Bennie

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Förklara varför de stängs av så ofta, har stått i kö vid flera tillfällen vid COOP och Biltema , när jag fått gå före, då jag har kontanter och andra står där och viftar med sina kort och detta händer ofta runt den 25-30 i månaden.
Vi har en biltvätt i Uddevalla och vi får hålla koll på detta vid varje månadsslut, så vi kan starta om kortbetalningen vid dessa uppdateringar.
Kan jag få en förklaring av dig, vore jag väldigt tacksam. Står kortläsaren still, förlorar vi pengar och kunderna blir förbannade om det inte fungerar.

Jag har jobbat i butik i 25 år.

Nog händer det att det inte fungerar, nu jobbar jag i en mindre butik. Kortterminalen får startas om ibland, precis som min router och butikens, fast mer sällan (någon gång per år), shit happens. Tidigare jobbade jag på en stor kedja, ett stopp skulle påverka 80 butiker, kanske hade vi problem ett par tre gånger om året, felen jämt fördelade mellan våra servrar, bolaget som hanterar kortköp (t,ex Babs), eller bank (individuell bank).
Men att det skulle vara systematiskt tror jag inte en sekund på.
På med foliehatten ;)

Peter :)

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Det anses i bankkretsar olämpligt att allmänheten ska få veta hur osäkert dagens kontohanteringssystem är. Uppdateringar är på gång men först ska det utredas vilket som är mest lönsamt, att behålla nuvarande system med de olägenheter det medför för kunderna eller införa ett nytt och säkrare system som blir mycket dyrare för bankerna.

Jappe

Att något skulle bli dyrare för bankerna tror jag inte en sekund på. Det är vi som får stå för fiolerna, inte bankerna. Hälsningar Göran Hellman

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är just det som är problemet. Det skulle bli så kostsamt så bankerna är rädda för att t.o.m. de tåliga svenskarna skulle få svårt att tolererera avgiftshöjningarna. Redan knorras det lite var över alla små avgifter m.m. här och var.

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Bankdirektörerna med sina feta löner och oskäliga bonusar räknar väl det som bedrägeri när knegarna tar ut sina surt förvärvade penningar i slutet av månaden.
:mad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mycket av kortavgifter vid betalningar ligger ju redan på butikerna, och är därmed inte synliga för kortinnehavaren. Hälsningar Göran Hellman

I Tyskland synliggör vissa affärer dessa pålägg för kunderna. En del (inte alla) talar om för kunden att de gör ett tillägg på någon procent på priset om om han/hon betalar med kreditkort.

Jappe

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Då det första kortet kom ut på Sparbanken så var det förbjudet att kompensera sig som handlare. Avgifterna skulle enbart belasta vinstmarginalen hos handlaren. Ett i mitt tycke mycket märkligt upplägg, så vi tackade nej på vårt företag. Jag har den uppfattningen att alla extra kostnader/avgifter skall redovisas öppet och ärligt. Hälsningar Göran Hellman

F

F.d. 58882

Guest

Hela bankkorts-köret är lite märkligt.

1. Banker (än så länge bara Swedbank) vill inte hantera kontanter.
2. Handeln får minskad kontanthantering.
3. Rånrisken minskar pga mindre dagskassor.
4. Spontanhandel ökar.
5. Varor säljs på dygnets alla timmar, e-handel, bensinstationer restauranger etc.

Det finns säkert mycket mer som gagnas av bankkortshanteringen. Det var bankerna & handeln som i första hand ville etablera bankkortet & då kan man ju fråga sig varför det är den enskilde konsumenten som skall bekosta detta.

Jag vill påpeka att jag inte är anti mot bankkort utan tvärtom tycker jag att det är ett smidigt betalningsmedel utan det är just upplägget som jag tycker är märkligt.

Bennie

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Eftersom det är jag som konsument och min bank som har kommit överens om mitt betalkort så tycker jag att den kostnaden som uppstår inte skall betalas av 3:e parten (handlaren). Den borde belasta mig som är kortinnehavaren. Hälsningar Göran Hellman

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Redan på min tid som bankanställd på 70- och 80-tal var kontanthanteringen ytterst kostsam. Några anställda var fullt upptagna med att räkna butikernas insättningar från bankboxar på heltid.

Dessutom var rånrisken uppenbar, många råkade ut för detta, jag själv inräknad.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag tycker bankortskostnaderna borde belasta banken, eftersom det är de som sparar in pengar på kontanthanteringen.

Själva bankkonceptet har byggt på in och utlåning av kontanter från början. Och virtuella pengar av olika slag har bara gjort deras hantering effektivare och billigare. Tidigare var vi inte tvungen att betala % när vi hanterade kontanter, trots att det var dyrare för banken.

umts1_1276763.jpg

Man kanske skulle uppfinna något som att: man kunde låna in pengar av människor mot en liten ränta och sedan låna ut den mot en högre ränta, för att sedan tjäna pengar på det??? Detta är väl grundtanken på bank?

Tur att det finns nischbanker som Hoistspar, Forex, ICA, m.m. där man både kan spara mot ränta och hantera pengar. Byt till dem...

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är väl bra för oss konsumenter och kortinnehavare att den rörliga kostnaden kopplade till köp ligger inbakat i priset på varan hos handlaren.
Vi vet då vad vi betalar till banken i form av månatliga kortavgifter och kan sen enkelt välja handlare efter vad det står på varans prislapp.

Alternativet för handlaren skulle ju också kunna vara att ge dom som betalar kontant rabatt motsvarande deras avgift för korttransaktionen. Då märker dom snabbt vad vi föredrar.

F

F.d. 55665

Guest

På 90-talet hade en av våra kunder en smart patenterad sak. En liten dosa att lägga korten i. Med pinkods knappar så att om man försökte öppna ett visst antal gånger utan rätt kod eller om man försökte bryta upp den så smältes korten av på mitten.

Men bankerna och kortföretagen var så rädda för att konsumenter skulle gå tillbaka till kontanter att man hellre betalade förluster på stulna kort än att på något sätt föra fram att det finns risker med korten.

Så jag tror inte att bankerna skulle vilja stoppa/spärra automater tex vid lönedags, det skulle leda till köer på banken för att ta ut kontanter = kostnader = det sista man vill. Snarare tar helt enkelt pengarna slut eller så blir det någon form av överbelastning vid dessa toppar.

De som är intressanta att stjäla från är knappast dom som man måste passa på att ta den 25:e när lönen kommit in.

Sedan kan det så klart kanske finnas tillfällen när banken ser konstiga mönster och stänger för det. Samma kort som används på flera ställen i landet samtidigt eller andra tecken på skimming.

Tankar baserade på precis lika lite verklig kunskap som alla andra.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Reser en hel del i mitt jobb. Har hänt att banken ringt mig och kollat så att det är jag som gjort senaste transaktionen. Då har jag tydligen frångått mitt vanliga resmönster och varningsklockorna slår igång.
Köpt något dyrt på internet, samtidigt som jag bokat +betalt 2 olika resor. Eller när jag betalat i Brasilien ena dagen och i tyskland dagen efter.

Använder i stort sett aldrig kontanter utan kortet används flitigt.

Toppen