• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bankid och linux

F

F.d. 52943

Guest
När Pyttemjuk drog in supporten för win xp var vi många som gick över till Linux, för att slippa kassera fullt funktionsdugliga datorer.
Nu har Bankid (eg. Finansiell IDteknik) aviserat att dom avser slutar supporta Linux. Därmed återstår bara oligopolet apple/microsoft (win vista eller nyare) om man framöver vill kunna legitimera sig med Bankid hos myndigheter (och de stora bankerna - fast dom är partiska - äger Bankid). (antar att det funkar med apple - annars blir det monopol).
Statliga E-legimitationsnämnden tillåter det bankägda bolaget Finansiell IDteknik att stoppa mellan 50.000 och 100.000 medborgares möjligheter att legitimera sig med Bankid vid myndighetskontakter.
Surt sa räven. Har idag tvingats byta operativsystem till win8.1 (köpte ny dator - windowslicenser kostar för mycket för att det ska kännas motiverat att lägga ner allt det arbete det innebär att uppdatera.
Hade hoppats kunna vänta in win10 före byte av "bankdator" ( föredrar att ha en speciell dator med hög säkerhet för bankärenden och myndighetskontakter). Surfar och ringer inte på den maskinen.:mad:

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Bankid och linux

Är i samma situation som du var, har också XP. Det blir väl att köpa nytt. synd eftersom den datorn jag har fungerar utmärkt för mina behov.

Bennie

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har en XP, en Win 7 och en Win 8. Är det verkligen så att BankID inte fungerar på XP bara för att Microsoft slutat supporta denna plattform? Jag använder inte XP-maskinen till bankärenden så jag har inte koll på det.

F

F.d. 4220

Guest

Jag håller med, mobilt bankid är det smidigaste sättet.
Säkerheten är hög, eftersom du går till sidan där du vill logga in på din dator, anger personnumret och sedan knappar in koden på din mobil.
Certifikatet är alltså knutet både till dig och din mobil. Därför räcker 6 siffror för att göra det säkert.

Första gången jag hörde om mobilt bankid, trodde jag att det bara användes när jag skulle göra banksaker på mobilen. Men det är fel, det används för att legitimera dig på både dator och mobil.

Mycket mer lättanvänt än dosorna.

Troligen är det denna lösning som gör att de slutar supporta linux. Det behövs helt enkelt inte, iom det mobila bankidt.

//Stefan

F

F.d. 52943

Guest

Ett tips....kör mobilt bankid! Har helt gått över till detta.

//Janne

Det har jag också, men på min bank kan man inte logga in på den "riktiga" internetbanken med mobilt bankid, bara på mobilappen med begränsad funktionalitet.

F

F.d. 52943

Guest

Jag har en XP, en Win 7 och en Win 8. Är det verkligen så att BankID inte fungerar på XP bara för att Microsoft slutat supporta denna plattform? Jag använder inte XP-maskinen till bankärenden så jag har inte koll på det.

Vet inte, men tar inte risken att använda en dator för bankärenden där man inte längre försöker täppa till ev. säkerhetsluckor.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Da går Bank-iD i Sverige motsatt vei av Norge. I Norge har det tidligere vært en java-applett som snakket med bank-id. Denne er nå på vei vekk og erstattes av en web-løsning som fungerer på alle platformer. Den norske mobile bankid var låst til Telenor og ubruklig for alle som ikke var kunde der.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det har jag också, men på min bank kan man inte logga in på den "riktiga" internetbanken med mobilt bankid, bara på mobilappen med begränsad funktionalitet.

Ett knep är att man först startar bankens websida och därefter separat loggar in på bankid för att slutligen återvända till bankens web som då loggar in. Så funkar det på min iPad och SEB.

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Ett knep är att man först startar bankappen och därefter separat loggar in på bankid för att slutligen återvända till bankappen som då startar. Så funkar det på min iPad och SEB.

Inte så konstigt, eftersom SEB stödjer mobilt bankid. Värre med till exempel Handelsbanken som ännu inte har den möjligheten.

Tur att mina banker har den möjligheten...

//Stefan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

SEB stöder endast bank-id medelst appen inte websidan.
Därför startas bank-id separat när man vill få full åtkomst till aktier och fonder via webben.

Joppe

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023

När Pyttemjuk drog in supporten för win xp var vi många som gick över till Linux, för att slippa kassera fullt funktionsdugliga datorer.
Nu har Bankid (eg. Finansiell IDteknik) aviserat att dom avser slutar supporta Linux. Därmed återstår bara oligopolet apple/microsoft (win vista eller nyare) om man framöver vill kunna legitimera sig med Bankid hos myndigheter (och de stora bankerna - fast dom är partiska - äger Bankid). (antar att det funkar med apple - annars blir det monopol).
Statliga E-legimitationsnämnden tillåter det bankägda bolaget Finansiell IDteknik att stoppa mellan 50.000 och 100.000 medborgares möjligheter att legitimera sig med Bankid vid myndighetskontakter.
Surt sa räven. Har idag tvingats byta operativsystem till win8.1 (köpte ny dator - windowslicenser kostar för mycket för att det ska kännas motiverat att lägga ner allt det arbete det innebär att uppdatera.
Hade hoppats kunna vänta in win10 före byte av "bankdator" ( föredrar att ha en speciell dator med hög säkerhet för bankärenden och myndighetskontakter). Surfar och ringer inte på den maskinen.:mad:

Nu är det några år sedan jag körde Linux, men har du provat "Crossover" det simulerar Windows, funkar på en del program. Eller sök hjälp på Linuxforum det brukar finnas lösningar. God tur

F

F.d. 52943

Guest

Tack för alla tips.
Som jag skrev i första inlägget har jag kapitulerat och köpt en win 8.1- dator, får leverans imorgon. Skrev här mest för att uttrycka min frustration över situationen. Har också bestämt mig för att byta bank. Sparar 1700 kr/år genom att samla bank och försäkringar hos LF (får teckna separat assistansförsäkring hos Falck för husbilen. Sådan finns ej hos LF, men den kostnaden är medräknad i besparingskalkylen). Ytterligare ett incitament för bankbytet är att markera mitt missnöje gentemot banken.
Tycker fortfarande att det är tokigt att stänga ute ett stort antal linuxanvändare (50-100.000 - det finns ingen tillförlitlig statistik över antalet linuxanvändare i Sverige - siffran bygger på uppskattningar från olika linuxforum).
Eftersom flera myndigheter och statliga organ använder BankId, borde E-legitimationsnämnden kräva att BankId hålls tillgängligt även för den stora gruppen linuxanvändare.

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ett tips till en gammal trött PC.
Jag har en liten smidig Netbook Asus EeePc 901, den kom med Linux, men jag tröttnade på det.
Kör sedan flera år Windows Tiny7 på den, går otroligt bra, skönt att aldrig mer störas av en windows-uppdatering :)
Installationen är på endast ca. 1,5GB, och pc'n är rappare mot XP installerat.

https://www.youtube.com/watch?v=_UPLyZjwGvQ

Senast ändrad:
Toppen