• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakre hjul Nav

F

F.d. 54812

Guest
Hej på er,
Min husbil (Ducato 2,5D med ALKO CHASSI 280, 1990), har lidet av små skakningar under en lång period. Tillslut hittade jag att bakre vänstra hjul navet är lite lite skev det handlar om max en eller 2 mm (märkte det när jag bytte broms cylinder).
Nu hoppas att någon här har kunskap i detta. Är det själva hjul navet som är skev eller kan det vara fel i hjullagret (inga missljud eller spel):confused:?
en annan fråga hur lossa jag hjul navet?

Jätte tacksam\\Rashad
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bakre hjul Nav

Upplevde skakningar i min förra husbil efter ca 9000 mil. Till en början kändes det som att det kom från bakhjulen men efter ett tag blev skakningarna värre och då hittade jag felet. Det var de främre drivknutarna som var slitna, efter bytet var skakningarna borta.

Kan möjligen vara samma fel med din husbil?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bakre hjul Nav

Det finns 2 enkla saker man kan göra.

1. Börja med att kolla om det är hjullagret genom att lyfta hjulet. Snurra på det & lyssna efter missljud, därefter ta diagonalt tag i däcket & vicka på hjulet. Om du känner ett litet glapp så kan det gå att lossa centrummuttern som håller navet & dra åt lagret en aning. Om detta inte hjälper så är det lagerbyte som gäller.

2. Fäst en bit maskeringstape på slitbanan i däckens framkant. Rita ett vertikalt streck på båda tapebitarna. Mät sedan mellan strecken, rulla fram bilen så hjulen rullat ett 1/2 varv & mät igen. Måtten skall bli lika i annat fall är ett eller båda hjulnaven skeva.

Bennie
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bakre hjul Nav

Upplevde skakningar i min förra husbil efter ca 9000 mil. Till en början kändes det som att det kom från bakhjulen men efter ett tag blev skakningarna värre och då hittade jag felet. Det var de främre drivknutarna som var slitna, efter bytet var skakningarna borta.

Kan möjligen vara samma fel med din husbil?

Hej och tack för ditt svar, eftersom jag kan se att bakrehjulnaven är skev så tror jag att det måste vara den.
Jag testade med att lyfta upp bakre hjulet, så att däcken är precis i kontakt med marken. Medan roterar jag däcken så ser jag att den rör sig uppåt ca 1mm.

edit: Jag har helt nya däck 2015
MVH
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bakre hjul Nav

Har du kunnat konstatera att det verkligen är navet? Det kan ju också vara fälgen som fått sig en smäll eller däcket som kastar eller inte hamnat rätt vid monteringen.

Bennie
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bakre hjul Nav

Har du kunnat konstatera att det verkligen är navet? Det kan ju också vara fälgen som fått sig en smäll eller däcket som kastar eller inte hamnat rätt vid monteringen.

Bennie

Hej, nu har jag demonterat bakrehjlen och tyvärr jag kan se att naven är skev men frågan är om det är själva naven eller axel armen som är böjed?

Passar en nav från standard chassi på min som har Alko?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bakre hjul Nav

Hej, nu har jag demonterat bakrehjlen och tyvärr jag kan se att naven är skev men frågan är om det är själva naven eller axel armen som är böjed?

Passar en nav från standard chassi på min som har Alko?

Nej, nav från standardchassie passar inte. Men du säger att axeln eller navet är böjt & då blir det lite besvärligare. Du får börja med att ta bort bromstrumman & kolla så att den inte är skadad. Principiellt är ett AK-KOchassi samma som på en släpkärra. Om inte bromsskivan är skadad så skulle jag tro att axeltappen eller torsionsfjädringen inne i axelröret är skadat & detta fixar man inte själv. Hela axeln behöver i så fall bytas ut eller renoveras & detta blir väldigt dyrt. Det jag skrivit grundar sig på hur jag uppfattat din beskrivning av felet. Min rekommendation är att du vänder dig till någon kunnig husbilsfirma & låter dom undersöka vad som är fel.

Bennie
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Utan att vara helt säker på konstruktionen.

Är det en axel på denna med ett "hjullager i ett nav" som hålls fast av en stor mutter, som sedan trumman sitter på och sedan bultar man fälgen genom trumman in i navet (alt gängade pinnar som sitter i navet o muttrar till fälgarna)?

Om hjulet tar i marken på ett ställe och sedan rullar fritt
så borde felet vara däcket, fälgen, trumman,navet/lagret.
Har du gjort rent trumman invändigt efter att du demonterat
denna när du gjorde hjulcylinder bytet?
Hamnar det en minsta rostflaga mellan nav och trumma
så får du fälgen/hjulet att göra så där.
Skulle du ha problem med en hjulaxel så skulle inte detta
göra så att navet/trumman/fälgen/hjulet blir "vind" då skulle ju hjulaxeln sitta löst.

Eftersom du såg detta när du tog bort trumman så kan du bortse från detta om rostflagor. :)
Byt navet till ett som inte är vint/skevt eller skadat.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Bakre hjul Nav

Jag har för mig att AL-KO återanvänder original bromssystem från fordonet baktill just för att det inte är en husvagn och det kan tyda på att navet kan vara samma som sitter originalfordonet, fast de kan modifiera detaljer för att det skall fungera med svängarmen.

Post från engelskt forum:
Talbot EXPRESS Campervan/Motorhome Owners Club & Forum (Peugeot J5, Citroen C25 & Fiat Ducato models) • View topic - help, photo please

Men risken finns att AL-KO har modifierade navspindlar även om resten är Fiat original.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Bakre hjul Nav

Hej och tack till ni alla som svarade nu är allt gick bra och bilen besiktad idag u.a.
Trodde först att det var hjulnavet sen kom det tips att däcken kan vara dålig eller ej balanserat eller fälgen är skev. men trodde aldrig att rosten kan hamna på insida av fälgen hård som svets.
Tänkte berätta att navet är det samma på standard och alko chassi i fall någon är intresserad, och de finns nya på ebay och begagnade om man söka på bildelsbasen.se

Tack och ha en skön sommar allihop.
MVH\Rashad
 
Toppen