• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bakfjädringen knarrar

H

hianders

Guest
Hej!

Med vad smörjer jag fjädringen bak, ATF-olja eller ....?

Hasse

Jorma

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2025
Sv: Bakfjädringen knarrar

Har du luftfjädring? De har jag o den den knarrar. Har inte hittat någon förklaring ännu.

F

F.d. 14324

Guest

Hej, har ni alkochassi? hittade det här inlägget som berör det och jag har sett fler inlägg om saken men tyvärr hittade jag dem inte nu.:oops:

mvh jocke

H

hianders

Guest

Hej igen!

Det gäller en helt vanlig bladfjädring med två fjäderblad. Jag tror att det är den bakre länken som förbinder fjädern med chassit som gnäller. Ska prova med WD40 som är en s.k. "krypolja" som kan leta sig in i de minsta utrymmen.
Det får bli en tillfällig lösning.
Länken ifråga finns även på en del luftfjädrade bilar.

Hasse

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Vi har en Burstner Solano på FIAT-chassie. Vi har problem med gnissel i bakfjädringen. Fick rådet att kontakta SOLID försäkring som har garanrin på bilen mellan 3 och 5 år. Dom bad mig kontakta en verkstad för att beräkna vilka åtgärder som fodras. Var på BLD i Linköping och dom konstaterade att det var infästningarna som var problemet. Att byta dessa kostar ca 4.700 kr. När BLD kontaktade SOLID menar dom att detta är förslitning och det ingår inte i garantin. Jag jobbar vidare med frågan då min uppfattning är att det ska inte vara slitet efter dryga 2000 mil.

Bernt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej igen!

Det gäller en helt vanlig bladfjädring med två fjäderblad. Jag tror att det är den bakre länken som förbinder fjädern med chassit som gnäller. Ska prova med WD40 som är en s.k. "krypolja" som kan leta sig in i de minsta utrymmen.
Det får bli en tillfällig lösning.
Länken ifråga finns även på en del luftfjädrade bilar.

Hasse

Det händer att mellanläggen mellan fjäderbladen försvinner eller slits ut, och då får man knarrande ljud. Bänd isär bladen i ändarna och kolla. Om mellanlägg saknas, lägg emellan lämpliga plastbitar och lite chassiefett så får ni lugn och ro! :)

H

hianders

Guest

Nu har jag varit ut och smort övre och nedre fästena för länkarna med MD40, få se om det hjälper. Mellanläggen verkar ok.

Bernt, kan du beskriva lite närmare vilka infästningar det gäller.
DS.

//

Senast redigerad av en moderator:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Nu har jag varit ut och smort övre och nedre fästena för länkarna med MD40, få se om det hjälper. Mellanläggen verkar ok.

Bernt, kan du beskriva lite närmare vilka infästningar det gäller.
DS.

//
"Bussningarna är inte slitna, utan ljudet kommer när de vrider sig.
Av någon anledning kommer detta problem på vissa bilar, men är inte så vanligt.
När vi byter bussningar, monterar vi en ny typ av bussning."

Så här beskriver i BLD Linköping fenomenet. Jag är själv inte så haj på bilar. Men när dom försökte avhjälpa felet på Östgöta Camping så hjälpte det inte att smörja.

Bernt

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

På våran bil så kom oljudet från resårbladens bakre slitdyna vid ca 40000 km.
Jag hissade upp bilen och bände isär bladen och använde vattenfast vaselin som används inom båtservicen och problemet var löst!
Före det försökte jag med alla möjliga smörmedel från WD40 till
rostskydd men inget hjälpte!
Mvh Tom

Toppen