• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bakdäck, vilket är bäst

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skall byta (sommar) bakdäck på vår 6 tons Iveco.

Vilket däck är bäst? Priset är ingen faktor.
Dimension 225-75-16

Erfarenheter?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bakdäck, vilket är bäst

Jag har Michelin Agillis camping i den dimension du beskriver på en Kabe 4,25 ton. Däcken har fått mycket bra kritik och ska vara de bästa, men jag är tveksam. Mina däck har rullat 2500 mil och de klarar denna sommaren också men inte mer. De är hårda och stötiga och en del svajiga. Har 4,5kg fram och 4,75kg bak, enligt rekommendationer ska jag ha 5,5kg både fram o bak men då stöter den vid varje skarv i vägen och potthål skramlar allt löst i bilen.
Så enligt mig är inte Michelin Agillis bäst.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

På de tre husbilarna vi haft och kört ca 28000 mil har vi använt Michelin C och CP däck och har inte haft några problem.
Vi väger 4,5t, alkochassie och kör med ett däcktryck fram 4,75 och bak 5,2-5,5 då vi ofta ligger på maxvikt på bakaxeln, och bilen uppför sig bra och vad man kan förvänta sig av ett fordon i den storleken.
Något som jag är noga med är balansering av hjulen.
Så det är mitt val.
Krister.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Tackar så långt för erfarenheterna.

Någon som provat Pirelli i aktuell dimension?

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025

För mig endast Michelin- eller Continetaldäck (CP). Alltid bäst i test, rullar bra,relativt tysta med tanke på "ljudlådan" vi åker omkring med, mycket bra sidstabilität och bra vid regn- och ruskväder. Jag byter, av princip, efter max 5000 mil; då är däcken ca 4 år gamla och har inte börjat krakelera pga sol,kyla, regn.
:yes:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej jag hade Michelin Agillis camping men bytte i fjol höstas till Nokia Hakka C2 de går mycket mjukare hur de håller i förhållande till Michelin vet jag inte ännu. storleken är 225/75R16
Paffw

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag har tyvärr inte hunnit prova "alla" däck så jag har ingen aning vilka som är bäst.
Har dock gjort ett däck byte från gamla Michelin Agilis camping till
dessa Hankook Vantra LT RA18 225/75 R16C 121/120R 10PR - dackonline.se

De nya gick mjukare, tystare, kör med 4,5bar runt om, men ifall de är bättre har jag ingen aning om.
Vår bil har totalvikt 6ton, med ett max bakaxeltryck på 4190kg.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! vi hade tidigare hancook men inte i din dimension utan 15 och det slutade med explosion på ett däck bak och det andra var på väg att smälla det med på autobahn ! däcken var fem år mycket mönster kvar men säckade ihop av utmattning ! sen dess kör vi på michelin agilis cp och nöjda eft 2 säsonger och 1600 mil ! för övrigt köpte vi de i tyskland och var en hel del billigare ! lycka till:)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

hej ! vi hade tidigare hancook men inte i din dimension utan 15 och det slutade med explosion på ett däck bak och det andra var på väg att smälla det med på autobahn ! däcken var fem år mycket mönster kvar men säckade ihop av utmattning ! sen dess kör vi på michelin agilis cp och nöjda eft 2 säsonger och 1600 mil ! för övrigt köpte vi de i tyskland och var en hel del billigare ! lycka till:)

Det låter nästan som det har varit för lågt belastningsindex på däcken som exploderat.
Kolla alltid på däcken ni köper att de har eller ligger över angivet belastningsidex.
Det är ingen garanti att handla på däckverkstad, jag har flera gånger blivit rekommenderad däck som haft för lågt index och en del internethandlare har inte ens indexet angivet. (Handla inte där)
Så för att vara säkra kontrollera alltid att däcken ni köper har rätt belastningsindex.Det är viktigare än många tror och särskilt som många verkar köra med för lågt däcktryck vilket ger ökad drifttemperatur och högre belastning.

Vilket däck som är det bästa beror nog till stor del på hur H-B:n används och vilka egenskaper som man värderar högst.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Jag har Michelin Agillis camping i den dimension du beskriver på en Kabe 4,25 ton. Däcken har fått mycket bra kritik och ska vara de bästa, men jag är tveksam. Mina däck har rullat 2500 mil och de klarar denna sommaren också men inte mer. De är hårda och stötiga och en del svajiga. Har 4,5kg fram och 4,75kg bak, enligt rekommendationer ska jag ha 5,5kg både fram o bak men då stöter den vid varje skarv i vägen och potthål skramlar allt löst i bilen.
Så enligt mig är inte Michelin Agillis bäst.
har i många år haft dessa däck-superbra.MEN för 2 år sen då jag bytte fick jag dessa däck tillverkade i POLEN.Dessa däck slets ner på nolltid-totalkass.Vet inte om de fortfarande tillverkas även i FRANKRIKE för tydl.var kvaliten betydligt högre då.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det låter nästan som det har varit för lågt belastningsindex på däcken som exploderat.
Kolla alltid på däcken ni köper att de har eller ligger över angivet belastningsidex.
Det är ingen garanti att handla på däckverkstad, jag har flera gånger blivit rekommenderad däck som haft för lågt index och en del internethandlare har inte ens indexet angivet. (Handla inte där)
Så för att vara säkra kontrollera alltid att däcken ni köper har rätt belastningsindex.Det är viktigare än många tror och särskilt som många verkar köra med för lågt däcktryck vilket ger ökad drifttemperatur och högre belastning.

Vilket däck som är det bästa beror nog till stor del på hur H-B:n används och vilka egenskaper som man värderar högst.

Instämmer till 100%!

Jag skulle aldrig våga låta en "gummigubbe" välja ut däck åt mej, ett alldeles för viktigt val.
Dimensionen på däcken spelar mindre roll, det är belastningsindexet som indikerar ifall däcken klarar av husbilen.

Så gör jag :cool:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

hej ! det du säger är klokt ! håller med ! men alla har ell besitter inte den kunskapen det handlar om när det kommer till att välja däck ? om man vänder sig till en erkänd däckverkstad så litar nog de flesta på att det som de rekommenderar är bäst ? oftast får du ett val på premium eller lägre sen är det du som får avgöra som kund ! min erfarenhet ! :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

hej ! det du säger är klokt ! håller med ! men alla har ell besitter inte den kunskapen det handlar om när det kommer till att välja däck ? om man vänder sig till en erkänd däckverkstad så litar nog de flesta på att det som de rekommenderar är bäst ? oftast får du ett val på premium eller lägre sen är det du som får avgöra som kund ! min erfarenhet ! :)

Jo kanske i de bästa av världar.
Just när det gäller husbilar får jag känslan ibland att ägarna inte har koll på sina axelvikter, eller t.o.m struntar i dem, då gäller det att ha en verkstad som har den kollen istället och kanske t.o.m höjer marginalen vad däcket ska klara av, själv tog jag i ordentligt, har 1400kg bak och 750kg fram överkapacitet på min nuvarande däckuppsättning.
Belastningsindex däck c-däck — Fälginfo

Vilket däck som är bäst (på allt) finns inte, alltså är frågan felställd.
Michael, du får nog precisera dej, annars köp i "premiumsegmentet"
Köp billiga 225/75 R16 Personbils sommardäck nätet @ dackonline.se

Kolla även kundrecensionerna (stjärnorna)

Senast ändrad:
Toppen