• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bak-box

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: bak-box

Satte min under för att jag ville ha cyklarna med också. Funderar dock på att skaffa ett nytt cykelställ (ej höj och sänkbart) Så att man får lådan lite närmare bilen och lite lägre. Jag använder inte sänkningen nu p.g.a att jag tycker det blir så mycket belastning på infästning. Följden blir att det blir väldigt högt att lasta och lossa cyklar.

Berätta gärna hur det går för dig och hur lackeringen funkar.

Ha de!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.505
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: bak-box

Man kanske skulle kunna använda dunbox från Jysk som bak-box ???

1002
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: bak-box

Dynboxar är också ett alternativ , men de jag sett på Jysk är lite skaraltiga och för stora.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: bak-box

Man bör nog också tänka på att bakstammen inte klarar av hur stor vikt som helst.
Tror att det är en sak om man har ett cykelställ med några cyklar på, då blir inte vikten stum på samma sätt som när man har en box.

Själva har vi en Fiamma-box, den är skruvad i fästena för cykelställ, men fick av en husbilsfirma reda på att man inte bör lasta mer än max 50 kg stum vikt på bakstammen.
I boxen har vi vattenslangar, elkabel, nivåklossar och grill.

Bild på boxen finns i mitt husbilsgarage.

//Tommy
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.505
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: bak-box

Man bör nog också tänka på att bakstammen inte klarar av hur stor vikt som helst.
Tror att det är en sak om man har ett cykelställ med några cyklar på, då blir inte vikten stum på samma sätt som när man har en box.

Själva har vi en Fiamma-box, den är skruvad i fästena för cykelställ, men fick av en husbilsfirma reda på att man inte bör lasta mer än max 50 kg stum vikt på bakstammen.
I boxen har vi vattenslangar, elkabel, nivåklossar och grill.

Bild på boxen finns i mitt husbilsgarage.

//Tommy

Det är nog så att man ska inte ha både bak-box och cyklarna hängande samtidigt , om man inte förstärker infäster till cykelställ , vår cykelställ är till två cyklar och det stå max last 50Kg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: bak-box

Det är naturligtvis något som funnits med i tanken, inte för tungt i boxen. Hade tänkt att förvara 2 st nivåklossar (plast) vindskydd, elsladd, eventuellt domkraften, som nu ligger under ett säte. Detta bör inte ge någon större belastning tror jag.

Ju mer man funderar så kommer andra alternativ upp. Visst idealet vore nog en box typ Fiamma men 3-4000 kr:rolleyes:
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: bak-box

Du får göra som mig KOLLA blocket..Tog 2 veckor så trillade det in en till salu pris 1900 kr.
Monterade den på cykelstället, funkar kanon. :yes:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: bak-box

Det gör jag ständigt, kollar på Blocket:wideeyed: Tyvärr så har de som funnits där varit antingen för stora (breda) eller i fel prisklass;)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: bak-box

Jonke,
för att nu sätta "pricken över i" så skulle jag försöka motverka
"rivmärken" genom att korta skruvarna och byta till kupolmuttrar!

Snyggt bygge!
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: bak-box

Jodå min tanke är att förbättra hela konceptet. Byggde ihop det lite snabbt mest som test. Det fungerade bra så det har fått följa med. Var precis som flera som skrivit här tveksam om man tordes belasta cykelstället så mycket men har nu kört omkring med det i över ett år och jag granskar infästningarna dagligen och har inte sett några tecken på att något ger med sig. Har inget tungt förvarat i boxen heller. Bytte ut skruvarna i det övre fästet mot lite grövre och längre samt fyllde hålen med sikaflex innan ja monterade på lådan. Min tanke är att skaffa ett nytt cykelställ som hänger lite närmare bilen. Det minskar belastningen en del, men har ej hitta något passande än. Dessutom skall boxen lackas.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: bak-box

----------------------------------------------------------------------------------
Den här är en meter bred. Fiamma Ultra-Box 320.
Visa bilaga 53967




Om intresse finns har jag en sådan box över.


/Malin
 
Toppen