• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

bak-box

Gulleben

FD HBK Medlem
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
9727
Medlemskap
2023
Hej alla, jag söker en box att montera bak på husbilen, det skall finnas typ av box som är endast 1 meter bred som man öppnar uppåt, typ som man kan montera på cykelstället.
Är det någon som vet var man kan köpa en sådan eller finns det någon som har en tillsalu. Hälsningar Torbjörn (Gulleben):msn_hot:

Stellplatz

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2027
Sv: bak-box

Hej

Har en sådan box på cykelhållaren , det är en Fiamma som funkar väldigt bra.

Stellplatz:)

F

F.d. 9344

Guest

Jula har precis sådana i tre olika storlekar. De är gjorda av tunn durkplåt =lätta och med lås.
Själv tänker jag montera en sådan på cyckelstället där bak med fästen så att det är lätt att plocka bort om det skulle behövas. Den största kostar ca 1000 kr mittstorleken ca 600 kr.

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

såg en variant på box ,en så kallad dynlåda ,som man brukar ha tiil utemöbelsdynor var monterad på C-stället med förstärkt botten o genomgående bultar, kan det vara nåt !!!!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

[/ATTACH]
Hej alla, jag söker en box att montera bak på husbilen, det skall finnas typ av box som är endast 1 meter bred som man öppnar uppåt, typ som man kan montera på cykelstället.
Är det någon som vet var man kan köpa en sådan eller finns det någon som har en tillsalu. Hälsningar Torbjörn (Gulleben):msn_hot:
----------------------------------------------------------------------------------
Den här är en meter bred. Fiamma Ultra-Box 320.
ultra_box_320_exp.jpg

Enklast men säkert inte billigast är nog att gå till en husvagns/husbilsfirma så tar de hem en åt dig. Det finns en del firmor som har hemma på hyllan.

Lycka till. JANKRO.

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Det Du skall göra är att skaffa en fristående gasolbox från en äldre husvagn( från en husvangsskrot) och modifiera den så att den passar cykelstället. Det har jag gjort och lackat den i bilens färg. Totalt ca:600:00 kr.
Bosse

Karin & Jonke

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2025

Jag köpte en aluminium-verktygslåda på Biltema som jag monterade under cykelstället med locket vänt bakåt.(gångjärnen neråt), man vill ju ha med cyklarna också. Mycket bra förvaring för grejor man tar in och ut ofta typ kabel,slang nivåklossar m.m. observera max-vikten och infästning på cykelstället. Har ingen bild tillgänglig nu med den monterad på bilen.
men lådan ser du nedan

Verktygslåda, aluminium - Biltema

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

[/ATTACH]
----------------------------------------------------------------------------------
Den här är en meter bred. Fiamma Ultra-Box 320.
Visa bilaga 53967

Enklast men säkert inte billigast är nog att gå till en husvagns/husbilsfirma så tar de hem en åt dig. Det finns en del firmor som har hemma på hyllan.

Lycka till. JANKRO.

Jag har också en sådan här men jag gjorde egna hållare, istället för att montera på cykelstället. Dels så ser det inte så klumpigt ut och så kommer den mycket närmare bilen. Monterade i de gamla hålen för cykelstället.

Piraten

F

F.d. 9344

Guest

Japp precis vad jag tänkt men såg den på Jula, samma pris faktiskt.
Smart att montera den så att locket går att öppna bakåt:). Jag funderade på detta för mitt C-ställ är ganska högt, så där fick man ännu ett tips på detta eminenta forum:)
Fråga. Hur fäste du din i C-stället?

F

F.d. 17941

Guest

Så många spännanse lösingar det finns , men hur går det då med vkten på bilen , boxen i siig själv väger väl inte så mycket inte heller dynorna till utemöblerna , men allt det andra , kanske det finns en transportabel husbilsvåg att köpa, stor koffert , stor övervikt eller.....
Lasse :wink:

F

F.d. 9344

Guest

Nja, hur menar du nu:wideeyed:
Tanken är ju att förvara dessa grejor i "lådan" där bak. Nu finns de inne i husbilen under säten och i gaderober.

Vikten den samma som förut, men det får inte bli för baktungt (axeltrycket) och köregenskaper.

Senast redigerad av en moderator:

Karin & Jonke

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2025

Fäste min i samma skruvhål som skenorna som cyklarna står i. Kan ju skilja beroende vilket cykelställ man har. Fick modifiera lådan lite. Originallåset gick inte att använda så jag monterade låsbyglar på sidorna och låser med ett vanligt hänglås. Befinner mig på jobb i nordnorge just nu men åker hem i morgon och tar ut pärlan på fredag. Kan försöka fixa lite bilder då.

Karin & Jonke

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2025

Börselv, ca 4 mil norr om Lakselv. Renoverar 12 km högspänningslinje på fjället. Fantastisk arbetsplats.

F

F.d. 9344

Guest

Där har vi varit ett antal gånger Lakselv det heter väl Bandak på "lokalspråket":)

Det är ett härligt folk de där uppe i Nordnorge och dialekten är klart lättare att förstå än på Västlandet eller Sörlandet heller hur:)

Senast redigerad av en moderator:

Karin & Jonke

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2025

Alla platser här i trakten har minst tre olika namn. Norska, kvenska ( kvener kallas tydligen de finländare som först bosatte sig här) samt samiska. Mycket trevliga människor. Har haft förmånen att jobba här uppe i Finnmark i snart fyra år. Mestadels då i Kirkenes.

F

F.d. 9344

Guest

Då kan vi ta varandra i hand, har farit runt där uppe lite var stans och ute på Lofoten.
Väntar nu på din bild på montaget:)

Hadé

Karin & Jonke

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2025

Här kommer lite bilder på min bakmonterade verktygslåda. Beklagar att den är både smutsig och rostig. Fundera faktiskt på att ta loss den och lacka den vit. Får väl ta hjälp av någon expert då jag inte vet hur det fungerar att lacka aluminium. Vi flyttade i Januari från Sollefteå till Falkenberg och väder och stress gjorde att det inte blev någon tvätt innan jag ställde undan bilen. Det får jag sota för nu. Men skall lämna in den för en helrekond nästa vecka.

Nåväl! hoppas du kan utläsa av bilderna hur jag monterat den. Den sitter i sex stycken genomgående skruv med stora karosseribrickor inne i lådan. Fyra sitter i samma skruv som håller skenorna till cyklarna.

Bilagor

• 20120428483.jpg
    20120428483.jpg
    602,4 KB · Visningar: 138
  • 20120428484.jpg
    20120428484.jpg
    616,1 KB · Visningar: 105
  • 20120428485.jpg
    20120428485.jpg
    497,6 KB · Visningar: 90
  • 20120428486.jpg
    20120428486.jpg
    596,5 KB · Visningar: 95
  • 20120428487.jpg
    20120428487.jpg
    605 KB · Visningar: 109
  • 20120428488.jpg
    20120428488.jpg
    448,8 KB · Visningar: 98
F

F.d. 9344

Guest

Kanonfint montage. Själv vill jag nog ha "lådan" uppe på stället men som du gjort montera så att locket öppnas utåt. Tackar för bilderna nu blir det in till Jula och sedan montera. Jag gör nog som du monterar extra lås för det virdlås som är orginal känns inte riktigt säkert, skulle det "öppna sig så åker allt inuti ut.

Jag har också funderat på detta med lack, men köper nog Biltemas Bättringslack i någolunda rätt färg den är billig så behövs det så är det bara att "spruta på ny":)

Toppen