• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backljuset lyser inte

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: Boxer 2,8
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8 HDI
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Tikro
Husbilsmodell: ST4
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Mitt backljus lyser inte.
Har kollat glödlampa och säkringar.
Demonterade backljuskontakten i växellådan och när jag trycker in nederdelen på kontakten så tänds backljuset, så det verkar som om den del i växellådan som ska trycka in kontakten inte når tillräckligt högt. Är det något man kan justera?
Klas

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan nog ändå vara kontakten om du har tur. Måste du trycka in den långt för att tända backljuset? Det kan ha hänt något i den så att tillslagsläget har ändrats. Lägg i backen och stoppa ner mätstickan på ett skjutmått i hålet så får du ett mått på om delen i växellådan når upp tillräckligt för att träffa den fjädrande pluppen på brytaren, och hur mycket.
Chansen att det bara är kontakten är nog rätt stor.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en trevare kanske, men du skulle kunna kolla så att växelmekanismen och vajrarna inte kärvar eller glappar, så att backväxelläget inte "klickar" i läge hundraprocentigt.
Någon justering på själva delen som träffar kontakten inne i lådan tror jag inte finns.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 5333

Guest
JANKRO skrev:
Hej, en trevare kanske, men du skulle kunna kolla så att växelmekanismen och vajrarna inte kärvar eller glappar, så att backväxelläget inte "klickar" i läge hundraprocentigt.
Någon justering på själva delen som träffar kontakten inne i lådan tror jag inte finns.

M.v.h. JANKRO.

Kolla! men, smörj ALDRIG Bowdenkablarna, häll ALDRIG i olja eller andra smörjmedel i dessa.. BYT om de Kärvar!!

Toppen