F
F.d. 53011
Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: 350M
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 TDCI 130 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Solifer
Husbilsmodell: Van 513
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elektronik
Jag har monterat en beg. backkamera (Waecosystem med monitor 511L , kamera RV-20CFM ock koppl.box AMP3) och nu har jag fått ett delikat problem som jag tänkte utmana era skarpa hjärnor med! Allt fungerar perfekt men så fort jag startar motorn rullar bilden på monitorn , jag har prövat följande varianter på strömförsörjning (kör med manuell start/stopp via monitorns on/off-knapp):
1. Bodelsbatteriet , bild rullar hejdlöst.
2. Bilbatteriet , bild rullar hejdlöst.
3. Löst batteri , allt funkar perfekt!!!
4. Ström från utgången för förbrukare på solcellsregulatorn , funkar hyfsat men rullar ibland.
5. Ström från cigguttag in på kamerans strömingång , resultat som pkt 4.
Av detta drar jag slutsatsen att det är "orenheter" i bilens laddström som påverkar , jag var inne på bristande skärmning nånstans så magnetfält åstadkom felet men det faller ju på testet med ett löst batteri då allt funkar perfekt. Vid lite mer "indirekt" strömförsörjning (pkt 4 o. 5) blir det bättre.
Kan det vara nån komponent i koppl.boxen som lagt av?
Kan en inkoppl. av motstånd , kondensator etc. hjälpa?
Tacksam för ide'er!
/Bengt
Chassiemodell: 350M
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2 TDCI 130 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Solifer
Husbilsmodell: Van 513
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Elektronik
Jag har monterat en beg. backkamera (Waecosystem med monitor 511L , kamera RV-20CFM ock koppl.box AMP3) och nu har jag fått ett delikat problem som jag tänkte utmana era skarpa hjärnor med! Allt fungerar perfekt men så fort jag startar motorn rullar bilden på monitorn , jag har prövat följande varianter på strömförsörjning (kör med manuell start/stopp via monitorns on/off-knapp):
1. Bodelsbatteriet , bild rullar hejdlöst.
2. Bilbatteriet , bild rullar hejdlöst.
3. Löst batteri , allt funkar perfekt!!!
4. Ström från utgången för förbrukare på solcellsregulatorn , funkar hyfsat men rullar ibland.
5. Ström från cigguttag in på kamerans strömingång , resultat som pkt 4.
Av detta drar jag slutsatsen att det är "orenheter" i bilens laddström som påverkar , jag var inne på bristande skärmning nånstans så magnetfält åstadkom felet men det faller ju på testet med ett löst batteri då allt funkar perfekt. Vid lite mer "indirekt" strömförsörjning (pkt 4 o. 5) blir det bättre.
Kan det vara nån komponent i koppl.boxen som lagt av?
Kan en inkoppl. av motstånd , kondensator etc. hjälpa?
Tacksam för ide'er!
/Bengt