• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamerans bild blir bluddrig

F

F.d. 29752

Guest
Vi har nyligen köpt ny husbil med WAECO dubbellinskamera CAM 33 installerad. Problemet nu är att vid skymning bildas kondens på linserna och på närbilds-linsen som har inbyggda lysdioder, blir bilden bluddrig. Den andra linsen som saknar dioder är klar. Är det någon som har kamera av annat fabrikat och hur fungerar de?
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Backkamerans bild blir bluddrig

Hej!
Vi har samma kamera på våran bil,och den funkar som den ska,de som slog mej va att du kanske skulle kolla på menu knappen och göra en inställning där på + eller- hur du vill att bilden skall vara på cam 1 och cam 2, och även på color knappen,kondensen kan ju även bero på att det kanske är en liten spricka i glaset som gör att det blir lite bluddrigt.

per 891/
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Backkamerans bild blir bluddrig

Hej!
Vi har samma kamera på våran bil,och den funkar som den ska,de som slog mej va att du kanske skulle kolla på menu knappen och göra en inställning där på + eller- hur du vill att bilden skall vara på cam 1 och cam 2, och även på color knappen,kondensen kan ju även bero på att det kanske är en liten spricka i glaset som gör att det blir lite bluddrigt.

per 891/
Att det skulle vara en spricka i glaset är knappast troligt. Vi har en nymonterad kamera som vi fick kostnadsfritt från WAECO, och som vi monterade in själva. Vi hade samma problem på originalkameran.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Backkamerans bild blir bluddrig

okej,ja då vet jag inte vad det kan vara för fel på eran kamera men nått är det ju uppenbarligen.
då kanske någon annan här på detta forumet har någon annan ide om vad som felar dig...

MVH: per 891
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Backkamerans bild blir bluddrig

En så pass avancerad kamera borde ha någon form av inbyggd värme för att förhindra just kondens?! Jag har kameror i 200:- klassen ( 5 stycken ) och har aldrig haft sådana problem. Däremot blir det gärna lite fukt på de bakre när man kör på kvällen.
/Nisse
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Backkamerans bild blir bluddrig

Hejsan
Jag har arbetat en del med liknande kameror genom åren och bl.a. med helt täta kameror. Där kunde det förekomma att man fick kondens på insidan av skyddsglasen beroende på att det fanns lite fukt i luften i kameran när den sattes ihop. Denna fukt går aldrig ur av sig självt och när kameran slås på alstrar elektroniken viss värme som gör att fukten blir till kondens.

Japanska kameratillverkare placerade oftast en liten selicagel-påse i kameran för att den skull ta upp eventuell fukt vid monteringen.


Ett sätt som kan lösa problemet brukar vara att man lossar skruvarna som håller frontramen så att den blir en glipa, sedan låter man kameran vara strömsatt över t.ex en natt så går förhoppningsvis fukten ur kameran tillsammans med värmen.

Man måste givetvis skydda kameran så att eventuellt regn/fukt inte kommer in. Efter detta draqg åter åt frontrammen.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkamerans bild blir bluddrig

En helt annen mulighet som vi har opplevd, det samler seg masse støv og skitt på linsen som peker nedover - noen Waeco modeller unngår dette ved et deksel som beskytter linsen når kameraet ikke er i bruk.
 
Toppen