• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

Kajbys

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2024
Vi har en äldre backkamera i bilen (svart-vit) men vill nu byta till en ny. Är det någon som har tips på vart man vänder sig för att köpa en vettig ? Vilket prisläge bör man ligga på ? Fungerar trådlöst system tillfredställande ? Jag misstänker att det är kameran som bara sänder i svartvitt - finns det att köpa bara en ny kamera om monitorn är för färg ?
Är det vettigt med en kombinerad med navigation ? Det behöver ju inte vara den allra dyraste sorten förstås utan helt enkelt en prisvärd utrustning som är användarvänlig.
 

Kajbys

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Aha ! Vet inte hur det är med det. Jag ska kolla det imorgon. Tack för tipset. Vad kostar en kamera ? Kan man koppla in två till en monitor eller måste det vara en särskild sorts monitor ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Jag har kopplat två kameror till samma monitor plus backsensorer.
När jag lägger in backen visas bilden från den ena kameran samtidigt med
mått angivelse från backsensorerna hur långt det är till bakomvarande hinder.
Lägger jag sedan ur backen så kopplar monitorn om till den andra kameran
som jag alltid har igång. Allt visas i monitorn.
Köpte både monitor och kameror på Ebay. Du får gärna höra av dig om du vill ha mer hjälp.
Om du kan koppla två kameror till samma monitor beror på om du har två videouttag eller ej. Annars går väl det att lösa med en videoväxel men det blir krångligare eftersom man vill att kameran för backning automatiskt skall visas när man lägger in backen.
Ett videouttag är ofta gulfärgat och är bara anslutet med ett stift.
 

Kajbys

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
713
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Hej o tack för ditt svar. Nu ska vi ut o äta med husbilsklubben (6-årsfirande), men imorgon ska jag kolla hur min nuvarande monitor ser ut baktill. Återkommer gärna om jag får.
 
Toppen