• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

F

F.d. 29824

Guest
Skall montera in en Waeco backkamera med 7" skärm, har någon en susning om var man enklast hämtar signalen till backväxelstyrningen? Ducato 3,0 -07.
Ulf
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Backkamera

Du har inget backljus på bilen? Då kan du koppla den dit.

Annars kan du ju ta det från positionljuset, så kan du ha den på när du vill.
Och inte bara under backning.


//Stefan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera

Jeg ville tro at uttaket for hengerfestet er sikreste sted, uansett veksellåda :wink:
Bilen har en CAN-bus med dekoding for backljuset langt bak i bilen, også med kontroll av strømforbuket i lampan. Uttaket for henger går utenom kontrollen av forbruk. Det finnes også muligheter for å koble inn en ekstra CAN-bus dekoder som gir deg samme styrning.

Selv valgte jeg en mer "primitiv" løsning, en ekstra bryter som slår på ryggekameraene når jeg trenger å bruke ett kamera. Har også et montert for å finne rett posisjon ved tømming av gråvatn :cool:
 
F

F.d. 50172

Guest
Sv: Backkamera

På backljuskontakten på växellådan, anslut en kabeltjuv där, jag monterade min LCD TV i taket ist för backspegeln (den är ju ändå inte till nån nytta) och samtidigt slipper jag störande solljus i tv:n då den sitter högt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera

Använd aldrig kabeltjuvar, dom orsakar bara problem. Dom skär ofta av halva originalkabeln, oxiderar gärna och glappar. Katastofalt ihop med elektronik.
Ta en riktig förgrening med kabelskor i stället, om det är utanför kupe'n behandla med t.ex. tunn tectyl eller liknande.
:yes:
 
Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera

Frågan är varför du vill koppla till backljuset egentligen..... ?

Själv har jag monterat nu i två husbilar och undvikigt den "finnessen" som egentligen enligt min åsikt bara begränsar användandet.

Jag sätter tillslaget på en separat knapp (presis som Knut skrev) och får därigenom mycket mera användning av kameran.

Tex så fungerar den även perfekt då man tex ska slingra sig ut från en trång parkeringsplats, då kan man ha koll på sina egna bakre hörn samtidigt som man kör framåt.... riktigt praktisk ibland om det är väldigt trångt

Lycka till... ;)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Backkamera

Koppla till strömbrytare i stället. Då kan du både använda den som backspegel under färd och som extra fönster då du står stilla.

Lycka till!
Alve
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Att koppla på sidoljusen kan medföra risk att man får felmeddelande att en lampa är trasig eller att de kopplar ut en sida. Det beror på elektroniken känner olika förbrukningen från respektive sida. Inträffar när det blir mörkt och kameran går över i mörkerfunktion.
Håkan
 
Toppen