• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

F

F.d. 15549

Guest
hejsan på er allihopa!
jag skulle vilja veta var ja kan hitta en bra billig backkamera utan skärm?
jag har en 7" skärm till stereon.
vore tacksam för lite tips med länkar och även ställen att besöka.:rolleyes:
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Hej
Back-kameraköpet verkar intressant. Vad använder du för skärm till den och vad kan en sådan kosta? Blir bilden rättvänd?
Vi har skaffat en ny (begagnad) husbil och vill gärna ha back-kamera.
Marie o Rolf i Gullspång
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Backkamera

Tror att de flesta apparater har omkoppling för backkamera i menyn köpte en enkel kamera utan skärm till min får torka av den ibland (spelar roll)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera

Den monitor som jag har, går inte att ställa om till bakvänd bild. Den visar en rättvänd bild (som när man vrider huvudet bakåt), men min hjärna är inställd på en backspegel, så det kan bli lite knepigt ibland.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Backkamera

hej apropå inköp av ev kamera kolla teknimagasinet clas olsson eller hobbex
lycka till kan ev fixa fram om du inte hittar nån lycka till
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Backkamera

har ni några tipps om ström till själva kameran,
störs elsystemet i bilen om jag tar det från backlampan?
det kan ju komma felmedelande om en lampa går sönder.
eller från bakljuset, alltid spänning när bilen är startad
o det 3 alternativet en egen kabel så att man kan "titta ut" mitt i natten om det spökar :swoon:utanför

på det 3 alternativet kan man sätta en strömbrytare så att man kan slå av hela anläggningen så att den inte stjäl ström när den inte används, och i så fall hur stor säkring behövs för 2 kameror och 1 skärm?
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera

Hej!

Med den kameran som du köpte (lika som min) så föreslår jag att du kopplar den till det vanliga bakljuset. Detta för att det tar ett antal sekunder innan kameran ställer in sig efter att den fått ström (Kan kännas som lång tid när man har backväxeln i). Samtidigt är det inte så lång kabelväg som om du skulle dra en separat matning.

Lycka till
//Janne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera

På vår forrige bil som var på Fiat skaffet vi en bøyelig (meget stiv) arm som vi festet på toppen av dashbordet mellom oss, på denne hadde vi en 8" skjerm som vi brukte både for kamera og en PC som vi monterte under ene setet. Senere byttet vi til en 10" skjerm -- denne har vi flyttet til den nye bilen med armen og allt. PCen er vår navigator.

Slik skjermen er montert kan vi bruke den begge, sjåføren for rygging og finmanøvrering ved tømmested (eget kamera under bilen!) og kartleseren for navigering og logging av steder vi bør komme tilbake til.
 
F

F.d. 8191

Guest
Sv: Backkamera

Jag köpte mitt backkamerapaket här...

7" backkamera- paket med mörkersikt / Backkamera/sensorer - www.stuffshop.se

Monterade skärmen på instrumentbrädan mellan oss och sen backkameran till backlyset, fungerade kanon! Kabeln va dock lite kort så man fick köpa till en längre som fanns som tillbehör. Backkameran finns löst oxå om ni har skärm redan inbyggd i stereon eller liknande... Bra priser och så hade dom fri frakt oxå, det är alltid nått ;)
 
Toppen