• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera och 360 vinkel kamera för att skydda 9,3 meter oldtimer

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Hej Alla, Jag har letat länge efter en kamera som kan se till att vi ser runt om bussen, med hjälplinjer vid parkering. Vi har jobbat i 6 år på våran darling, och den är värd den bästa investeringen i en kamera. På våran Audi-etron har vi en kamera som kan "se" runtom hela bilen, och man kan välja att se den från sidan, uppifrån, bakifrån mm. Jag förstår att man då behöver en kamera med extra små sensorer/kameror runtom fordonet. Helst också en döda-vinkel kamera. Och mörkerseende.
Bussen är 9,3 meter lång. Och kommer att ha ett cykelställ bakom.
Jag kan tänka mig trådlös, lätt installation, om det kan fungera bra. Men annars drar vi en kabel i ett rör under bussen.

Så, vad har ni som har en liknande längd på husbil för en kamera. Med samma specifikationer som jag önskar. Dvs, 360 vinkel, döda vinkel, mörkerseende. Kamerorna ska vara så liten som möjlig. Det är en plus om monitorn även kan fungera som navigator. Då slipper vi besudla instrumentpanelen med flera skärmar. Tacksam för idéer. Jag har tittat lite på waeco och dometic.

Monitorn ska sitta högern om ratten.


12B89529-4E43-4FD3-AB02-2BB4698C61BA.JPG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har så jag kan se 360° runt husbilen.

Jag köpte en dvr för hemmabruk som klarar av AHD kameror och som går på 12v (adapter i hemmet)
Satte i en ssd hårddisk på 500 Gb
Köpte 4 st AHD kameror (kabel) med lins på 1.6mm (170-180gr synvinkel)
Sen var det bara att dra kablarna snyggt... Dvr:n har också wifi så man kan koppla sig upp dygnet runt (bra om det är dåligt på tv:n en kväll) :twitcy:

Allt finns för en billig peng att köpa på nätet...
Sen kan man montera en android car stereo med en skärm på 10-12" som har backkamera, gps, radio mm... Mm... Som har AHD eller Hdmi video ingång. Då har man allt på en skärm :spinny:

Hör gärna av dig om du undrar över något..
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Glömde detta.... Allt är kopplad så att inspelning startar så fort jag startar motorn (D+) eller startar billarmet... Eller manuellt

Sen har jag kopplat in en timer som stänger av hela systemet 1 tim efter att motorn eller larmet är avstängd....

De flesta bilinbrott sker inom 10-15 min efter att man har lämnat bilen... Tiden går att ställa in mellan 1 sek och 999 tim så det är bara att välja...
 

Mileftermil

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Solna
HBK-Nr
25697
Medlemskap
2025
Jag har så jag kan se 360° runt husbilen.

Jag köpte en dvr för hemmabruk som klarar av AHD kameror och som går på 12v (adapter i hemmet)
Satte i en ssd hårddisk på 500 Gb
Köpte 4 st AHD kameror (kabel) med lins på 1.6mm (170-180gr synvinkel)
Sen var det bara att dra kablarna snyggt... Dvr:n har också wifi så man kan koppla sig upp dygnet runt (bra om det är dåligt på tv:n en kväll) :twitcy:

Allt finns för en billig peng att köpa på nätet...
Sen kan man montera en android car stereo med en skärm på 10-12" som har backkamera, gps, radio mm... Mm... Som har AHD eller Hdmi video ingång. Då har man allt på en skärm :spinny:

Hör gärna av dig om du undrar över något..
Jag visste inte ens vad en DVR var, men nu har jag läst lite på nätet. Det låter intressant med kamera och bevakning samtidigt, dock behövs det en del installation som jag själv behöver lista ut om jag förstår det rätt. Vad som passar ihop.... jag såg några på amazon. Men jag skulle inte våga beställa de om jag inte vet exakt hur det hänger ihop. Tack för dina tips, jag ska kolla upp det mera. Om du har något mer specifik märke osv, är jag jätte tacksam.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag visste inte ens vad en DVR var, men nu har jag läst lite på nätet. Det låter intressant med kamera och bevakning samtidigt, dock behövs det en del installation som jag själv behöver lista ut om jag förstår det rätt. Vad som passar ihop.... jag såg några på amazon. Men jag skulle inte våga beställa de om jag inte vet exakt hur det hänger ihop. Tack för dina tips, jag ska kolla upp det mera. Om du har något mer specifik märke osv, är jag jätte tacksam.
Berätta vad du behöver... Så skall jag kolla..
Och läs gärna på om AHD kameror, ifall du vill ha detta.
 
Toppen