• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera montering???

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering???

Fungerar så att man kopplar displayen till någon anslutning för backljuset så när du backar så startar kameran om den är avslagen och kopplar in backkameran. Är den påslagen så kopplar den över till anlutningen för backameran. När du sedan lägger ur backen så kopplar den över till den andra kameran. Du här också blåtand på den. Helt ok.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering???

Hej!
Jag har kopplat backkameran på direktström,och vid användning av kameran klickar jag på monitorns av o på knapp. Då kan jag om jag vill, även ha den inkopplad när jag kör och ha överblick bakåt.
Ha det gott
Bernt
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering???

Hej!
Jag har kopplat backkameran på direktström,och vid användning av kameran klickar jag på monitorns av o på knapp. Då kan jag om jag vill, även ha den inkopplad när jag kör och ha överblick bakåt.
Ha det gott
Bernt

Betyder det att den alltid har ström även om bilen är avstängd ?
Drar inte det ström i onödan ?
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera montering???

Min backkamera stod av misstag påslagen ca 2 veckor. Tomt startbatteri!!
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Backkamera montering???

Hej alla HB-vänner!
Jag har problem med installation av ovanstående backkamera
där monitor ska placeras på bef. backspegel .Har installerat denna efter medföljande knapphänta beskrivning, men ej fått den att fungera. På monitorn får jag meddelandet "no signal".Kanske kan det bero på att jag ej anslutit den blå ledningen (for rear view)som jag ej förstår var ska ansluta denna.
Hoppas att någon som vet kan hjälpa mig så att jag kan få
kameran att funka innan vi går på semester!

Tackar på förhand gör
Per-Åke
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering???

Som jag tolkar bilden som finns tidigare i tråden så skall den blå kabeln anslutas till backljuset, då startar kameran när du lägger i backen. Om du vill se bakåt i kameran när du kör framåt så skall du ta ström från ex.vis tändningen via en strömbrytare och ansluta den blå kabeln. Med strömbrytaren kan du då välja när du vill använda kameran.

Mvh / Roland
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering???

Hej alla HB-vänner!
Jag har problem med installation av ovanstående backkamera
där monitor ska placeras på bef. backspegel .Har installerat denna efter medföljande knapphänta beskrivning, men ej fått den att fungera. På monitorn får jag meddelandet "no signal".Kanske kan det bero på att jag ej anslutit den blå ledningen (for rear view)som jag ej förstår var ska ansluta denna.
Hoppas att någon som vet kan hjälpa mig så att jag kan få
kameran att funka innan vi går på semester!

Tackar på förhand gör
Per-Åke

Röd från kamera +
Svart från kamera -

Röd från monitor + (helst till tändningen för att inte dra ström hela tiden)
Svart från monitorn -
Blå från monitorn till backljussignal


Koppla videokabeln till AV1 så visar den bild när den får ström från backsignalen.
Om kameran är avslagen så startar den automatiskt vid backning
och stänger ner backen läggs ur.
Är den påslagen så har du ständig bild bakåt.
 
Senast ändrad:
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Backkamera montering???

Tack för hjälpen!
har kopplat 12 volt till kamera från bakre ljus rätt polaritet
!2 volt till monitor från cigtändaruttag rätt polaritet .

Får ljus till skärm som startar upp när jag ger 12volt+ PÅ BLÅ ledning(simulerar backsignal).
Får fortfarande ingen videosignal till monitor,så jag hoppas att det är videokabeln
det är fel på och inte kameran.
I morgon åker jag tll Kjell &Comp, och köper en ny videokabel för att testa med.

Hälsningar Per-Åke
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Backkamera montering???

Hej Affe!
Jo,bakre ljus var tända, är alltid tända tillsammans med halvljus när jag kör!
Provade även med Video2,samma resultat,så jag ser det som det är fel på kamera eller videokabel.
Hälsningar Per-Åke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering???

Ok
Om du tittar i kameran och det är lite skymning så kan du se små röda punkter.
Det är nattbelysningen som syns ?
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Backkamera montering???

Hej igen Affe1
Mitt Backkameraprojekt har legat nere ett par dagar p.g.a ett envist regnande och EM-fotboll på TV. I går kväll efter fotbollen när det var tillräcligt mörkt ute.så gick jag ut och
kollade IR-belysningen. Ingen röd belysning som jag kunde se. Kameran "pajad" tänkte jag.
Efter sänggående låg jag sömnlös och grubblade, dels på besväret på att reklamera kameran. Inte så lätt ,eftersom den var beställd och skickad från Honkong. Beslöt att felsöka runt kameran .
I morse när jag vaknade sken solen och jag fortsatte att kolla elanslutningar som jag gjort 1000 gånger tidigare. När jag jordade direkt till annan jordpunkt och jag mörklade kameran såg jag att IR-ljuset tändes. Ändrade anslutning till gemensam jordpunkt och gick in i bilen, tryckte på On-knappen på monitor och såg en bild på grannens garage.
EN KANON-bild uppenbarade sig: Gissa om jag blev glad!
Jag skiner som solen fortfarande.:twitcy:

Nu återstår det bara för mig att komma underfund med ljud och Blue Tooth Och finna lämpligt gömställe av kablage etc.

Vill tillslut passa på att TACKA FÖR DEN HJÄLP JAG FÅTT av
er klubb kolleger och jag och jag hoppas innerligt att jag kan stå till tjänst att ge tillbaka vid senare tillfälle!

Tacksamma hälsningar
Per-Åke
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Backkamera montering???

Var inte så rädda för att borra hål för kabeln. Detfinns utmärkta tätningsmedel att använda. Det blev en hel del hål vid båtbyggandet men aldrig några problem med läckage. Inte kan det vara så roligt med kablar liggande på taket och hängande ned från ventil eller taklucka. In med den bakom inredningen i mesta möjliga mån.
Vår nuvarande bil har fabriksmonterad kamera. Någon kabel syns inte förrän den kommer upp i instrumenbrädan. Men en kabel ner till cigaretttändaruttaget blir det ju.
Lycka till!
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering???

Men en kabel ner till cigaretttändaruttaget blir det ju.
Lycka till!

Finns adaptrar hos bilstereohandlare för montage direkt på 12V (m.a.o bakom panel) så du slipper cigg kontakten. Alt. så löder du på kabel på cigg kontakten (den som går till monitorn) och kopplar till direkt 12V (fila av pläteringen så biter lodet).

Peter :)
 
P

Pebben o Lena

Guest
Sv: Backkamera montering???

Hej! jag skickade efter en backkamera från Hongkong där monitorn ska fästas på backspegeln . Den har jag installerat.
Jag är jättenöjd med resultatet men har ett problem med Blue tooth som bara fungerar i en riktning,dvs jag hör den som ringer mig men dom hör inte mig. Är det inte en mikrofon inbyggd i monitorn tro? Tacksam om någom löser mitt problem!

Med hälsning
Pebben
 
Toppen