• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera montering Bürstner

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Hej ! Jag är nybliven husbilsägare till en Bürstner iexo 664 -2010, är det någon som vet om det är fördragna kablar för backkamera, eller om inte hur man isåfall drar dom.
Benke
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera montering Bürstner

Har en Bürstner Solano. Det finns inga fördragna kablar i den modellen. Har monterat en Waeco och dragit kablarna på insidan av bilen. Att borra hål i en ny bil är en speciell känsla:confused:
Det var lite trångt och joxit att få fram kabeln till förarplatsen och monitorn men det går med borrmaskin, karosseritätning,avbitartång, lödstation plus lite annat.
 

Bilagor

  • PICT0533.JPG
    PICT0533.JPG
    84,6 KB · Visningar: 52
  • PICT0538.JPG
    PICT0538.JPG
    80,3 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:
P

Patrick E

Guest
Sv: Backkamera montering Bürstner

Har en Ixeo 664 -2009 på den finns inga fördragna kablar. Håller som bäst på att dra kabel till kameran. Jag har dragit den från mittkonsolen under gummimattan sedan under förarstolen. Öppnade luckan för startbatteriet och la kablen den vägen under gummimattan. Mellan förar och passagerarstolrna går det en metalltröskel där man dra kabeln för att komma till soffan i vilken bodelsbatteriet finns. Vid passagerarstolen (baksidan) på golvet kommer man vidare in i soffans stuvutrymme. Öppnar du sofflocket kommer du se att det går kablar där. Sedan drar jag kabeln vidare i soffan. Nu kommer första stället att borra hål. Mellan gaveln på soffan och skåpet vid bodelsdörren. Där är jag nu. Kommer sedan dra kabeln under tröskeln till bodelsdörren och vidare genom skåpet under kylen. I det skåpet finns en liten avsatts längst in. Skruva av toppen och dra ut hyllplanet. Där under finns ventilation för gas samt del av hjulhuset. Andra delen av hjulhuset slutar vid fotänden av sängen så det är bara att dra kabeln där. Ligger ett gäng andra kablar där bl.a. till värmaren. Sedan är det fritt fram längs sängen till vänstra hörnet av bilen (om näsan pekar mot bakrutan). Där kan man sedan gå upp med kabeln bakom gardinerna och in i överskåpen. Nu är du i princip framme. Hoppas detta gav en ide om hur du kan göra.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera montering Bürstner

Finnes det ikke mulighet for å tre kabelen inn i plastdelene som dekker deler av bakveggen slik at en kommer under bilen og kan feste kabelen til rammen fremover? Har sett at dette er normalt veien fabrikkene bruker når de ettermonterer kamera.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera montering Bürstner

Bästa vägen borde vara att leda ut kabeln i motorrummet via en av de befintliga genomföringarna, och sedan ned till närmaste chassiebalk och vidare bakåt under bilen till bakväggen, sedan söka lämplig väg uppåt!?
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering Bürstner

Tack för alla svaren, jag har börjat dra kabeln och lagt den på vänster sida förarsidan har inte behövt borra något hål ännu, har kommit till väggen längst bak, hur gör man sen, borrar man rakt genom skåpsväggen och ut eller finns det någon mellanvägg man kan gå i ?.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Backkamera montering Bürstner

Från början hade jag också tänkt ta vänstersidan. Men valde andra sidan när jag insåg att det för mig skulle bli en större utmaning att passera köksskåpen samt toaletten på ett smidigt sätt. Hur har du tänkt att komma förbi/genom toalettutrymmet?
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera montering Bürstner

Jag tog bort bordet och där under sitter det en låda med ventilation, öppna den och dra in kabeln därifrån , ta sedan och öppna dörren till klädgarderoben och skruva bort golvet, under det ligger det kabelkanaler + vatten rör som kommer framifrån bakom köket, det är trångt i kabelkanalerna så jag tog en dragtråd och stack in under köksbordet och fram till klädskåpet och drog fram kabeln som jag stripade i kabelkanalen, jag fick sätta en skarv på kabeln i klädskåpet så den räcker, sen lyfte jag upp madrassen och i lastutrymmet så tar man bort locket för ventilationen på höger sida där finns det ett hål väldigt smalt men tillräckligt för att kunna dra kabeln under badrummet, sen är man inne i lastutrymmet, jag stripade kabeln på ventröret och skall nu bara ta mig upp till skåpet och borra mig ut.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Backkamera montering Bürstner

Funderar på att ta samma väg som du. Verkar som man slipper i från en del borrande på det sättet. Du skriver att du tog bort locket för ventilationen i lastutrymmet. Locket är det det avlånga som går under sängen längs med väggen till badrummet som du menar?
 
Toppen