• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backkamera fråga

valkum

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2025
Tips på vilken fungerande backkamerasystem ni rekommenderar till större husbil. Pris är inte avgörande

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag rekommenderar en kamera med dubbla objektiv t.ex. Dometic Backvideo RVS 594
Visa bilaga 222209
Håller helt med Gunnar,suveränt med två objektiv du har alltid en "backspegel" när du kör,svårt annars att se vad som ligger direkt bakom bilen,men det kostar,jag skulle ändå utan tvekan välja samma till nästa bil.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Ja, jag hade den på min senaste husbil, helt suveränt vid fickparkering. Dessutom har jag upptäckt motorcyklar som ligger alldeles tät bakom som inte syntes via de vanliga yttre backspeglarna.
Det ena objektivet är riktat så att man ser bakre stötfångare och ca 5-10 meter bakåt, det andra därifrån och långt bakåt som en backspegel.

MaJe

HBK Medlem
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Röstar tveklöst för ett trådbundet system med dubbla linser där den ena har smal brännvidd för att fungera som ständig backspegel och den andra har vidvinkel och fungerar som backkamera. Själv vill jag gärna ha en separat skärm uppe på instrumentbrädan så man kan ha koll i backspegeln utan att behöva titta ner på en bilstereo men det är väl en smaksak.
Köpte mitt system billigt från UK 2018 men sedan de lämnade EU kanske det inte är varken billigt eller enkelt längre...?

7 inch colour dash monitor and twin lens reversing camera - Reversing Cameras UK

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Jag har denna billighetsvariant: Backkamera, digital Men den får jag torka av ibland om jag ska kunna se.

Fäst kameran i nummerplåten, kopplat till backljuset. Monitorn är fäst i husbilens backspegel med buntband. Tar strömmen från innerbelysningen.

Man kan ju sätta en kamera till som "tittar" som en backspegel. Då får man koppla den på typ bakljuset eller något liknande där det är ström när motorn är igång.

Toppen