• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backkamera, det här fick jag för pengarna.

F

F.d. 18017

Guest
Jag har beställt en backkamera + en monitor från England.
Jag beställde från parkingcameras.com på kvällen den 19e februari.

(MON5) 7" high Resolution Slimlime Stand On Dash Monitor with 2 inputs Pris 105 Pund
|CAM31| Twin Lens White Bracket Camera - 2 x 1/4" Sony CCD Sensors - Cables 5-20M selectable in product details
med 10m kabel
Pris 107,5 Pund

Frakten gick på 24 Pund
Totalt blev det 39,5 Pund via visakortsbetalning,
Skandiabanken omvandlade detta till 2518kr.

Jag har till att börja med försökt maila dem och frågat när varan kommer + om trackingnummer men ej fått något svar. Lite minus där.
Då mailade jag till deras epost adress.
Senare mailade jag på nytt men då via deras hemsida och det vart mer svar därifrån dock inget besked om trackingid.

Idag den 1a Mars kom paketet hemlevererat med UPS.

Kameran var mindre än jag trodde efter att ha sett waecos jättetwinkamera på mässan.
Monitorn låg i en kartong som sa att den skulle ha lägre upplösning än jag beställt men efter en del mailande med dem idag så påstår de att det är feltryck.
Bilden som dyker upp på displayen såg bra ut så det var mer en fråga om jag fått vad jag betalt för än om jag är nöjd med bilden.

Nu har jag bara kopplat ihop systemet på diskbänken och sett mig själv i bild så ett fullständigt test får jag återkomma med senare. Men jag tänkte iallafall visa vad jag fått levererat och mina första intryck.
Kameran väger 500gram, den är 10cm bred och består av två separata linser, en kan riktas neråt med ca 120graders vy och en mer bakåt med 70graders vy.
Anslutningarna är en kabel på drygt 40cm som har en rca s-video kontakt + en stickpropp för spänning.
På sladden sitter en genomföringstätning/gummiring som ser ut att passa till en eldosa ungefär.
Varje kamera har sin egen anslutningskabel.
Till dette levererades en Y kabel för att mata båda kamerorna från en ledning samt 2st 10m rca + 1st 10m elkabel. Dessutom ingår två kablar med elanslutning i ena änden och rena kabeltåtar i den andra för anslutning på lämpligt ställe.
Vid påslag av kameran så drog den 12V och 0.2A för båda ihop. Osäkert om mörkerdioderna är permanent påslagna eller om de aktiveras vid mörker.
Jag tror kopplingarna får göras inne i bilen om det går då de är allt annat än vattentäta.

Kameran har inget rörligt visir som öppnas och stängs.
De båda kamerrahalvorna kan vridas i vinkelsteg om 15 grader vid monteringen.

Monitorn levererades med en fot som är tänkt att limmas på instrumentbrädan och med en skruvanslutning som ej såg ut att vara avpassad för att sätta dit den vid varje körtillfälle. (vet inte hur många som tar bort skärmen för att inte locka tjuvar men jag är för nervös för att lämna sådant synligt.)
Kabeln från dosan upp till Monitorn är totalt 2,4m med en skarvkontakt 60cm från monitorn. Det behöver borras ett 10mm hål om man vill trä kontakten igenom någonting.
Säkringsdosan där bild och ström går in har bara någon dm långa sladdar för elmatning.
Vid påslag av monitrn så drog den 12V och 0.3A och väger 300gram utan fäste.
In i dosan går en svart jord, en röd 12v samt en grön tråd som får monitorn att byta till AV2 vid 12v denna skall anslutas till ledningen till backljuset så man går från fjärr till närsyn när man backar.
Det finns också två rca s-video ingångar, konstigt nog en hona och en hane fast skarvsladden från kameran är hankontakter båda två. Här behövs någon könsbytare införskaffas vad det verkar.
Varken kamera eller monitor verkar ha någon ljudingång i denna versin.
Det piper ordentligt om själva skärmen när man trycker på knapparna men man verkar behöva en annan kopplingsdosa för att få med audio-in kablar till monitorn.
Monitorn upplösning skall vara 840x480. de flesta monitorer verkar bara ha hälften av detta i höjdled.
Kontakten på monitorkabeln verkar inte alls vara gjord för att demonteras många gånger så vill man ta loss monitorn varje dag så är den inte så lämplig för det.
(Waecos monitorer har snabbfäste)
Det ingår en fjärrkontroll till monitorn även om jag inte är säker på vad man ska ändra med den.
Spänningsmatningen till kamerorna sköter man helt separat, inga ledningar finns för detta från monitorn.
För 2500kr är jag helt nöjd med kvaliteten såhär långt, min stora ångest nu är vad Adria menar med "förberedd för backkamera" om de dragit fram en tåt för att lyssna på backljusen eller om jag själv måste klippa av ledningar i en helt ny bil, Brrr.
Jag misstänker att kablarna som ska vara dragna genom bilen inte kommer ha samma anslutningar så jag får se om det går att använda. (Bilen anländer om en månad är det tänkt)
När jag monterat alltihopa tänkte jag återkomma med lite bilder på hur det blev.

Samma kamera finns på ett flertal webshoppar för backkamerasystem har jag sett.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Backkamera, det här fick jag för pengarna.

Har dom Spendrups i england?

:twitcy:

M.V.H.
/malbeck

F

F.d. 18017

Guest

Jag hoppas inte det för deras skull.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Tummen!

Visst har den väl ett rörligt visir? Tycker att jag ser det på bilden.

:confused:

F

F.d. 18017

Guest

Den har ett ställbart plåttak som man kan använda för att hindra solen men det ställs i en viss vinkel vid montaget och sitter sedan permanent i den vinkeln.
Med visir menade jag att den inte har en skyddskåpa som går ner framför linsen när kameran inte används.

F

F.d. 25017

Guest

Jag har en lika dan kamera som din. Köpte den från Parking Cameras.com för ett år sedan med 10 m kabel. (£107+£13 frakt) . Mycket nöjd med företagets snabba behandling. Beställde onsdag kväll och hade kameran på fredagen. Kameran är jag också mycket nöjd med. Har den ena som backspegel och den andra för precisionsbackning. Använder en liknande 7" display som din, som jag fäst på backspegeln.
/Tommy

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Köpte en backkamera på Ebay som man sätter på befintlig backspegel
Fungerar kanon.

F

F.d. 8160

Guest

Har fått min kamera från parkingcameras.com idag.
Hoppas jag får tid och möjlighet att installera i helgen. :)

Samma kamera som trådskaparen, men en annan skärm.

F

F.d. 18017

Guest

Idag äntligen har jag fått fast alla kablar och skruvar osv som behövdes för att kunna påstå att backkameran är monterad och klar.
Vidden på den nedåttittande kameran är för liten i min smak. Jag har monterat kameran precis under det höga bromsljuset och då ser jag från 20cm bakom bilen till ca 2m bakom
och i bredd ser jag bara knappt till hörnstolparna och detta känns lite konstigt smalt i mitt tycke.
Den som ser mera bakåt däremot den ser en himla massa och är finfin.
Jag har testat vilken som är mest vidvinkel på så de är inte felvridna (tyvärr)
Det var en del stryl med monteringen kan man lugnt säga.
Jag beställde först bilen med backkamera från adria men då ingen kunde ge mig nå vettigt svar vad jag skulle få för pengarna kom jag överens om att jag inte ville ha den.
Bilen kom ändå med monterad kamera som säljaren fick ta bort.
Detta gjorde att de förberedelsekablar för ström som skulle varit där hade skippats å istället var en videokabel dragen från fram. det va iofs trevligt men med dubbla kameror behövde jag två videolänkar.
Tillslut löste jag detta genom att göra om den 4ledade kabeln de monterat där 2 var använda till matningen tillbaka till 2 vidoelänkar.
Spänningen till kameran tog jag istället från bakre positionsljusen och drog upp genom garagets bakre vägg.
Allt vart bra men vidvinkeln hade gärna fått va lite större.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Den utrustningen kan jag bara rekommendera. Har haft den ett par år. Nu letar jag efter en liknande, fast trådlös. (hmm.. kanske inte lika enkel och effektiv)

Toppen