• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backa upp hårddisk

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag vill backa upp hårddisken på min dator till en extern hårddisk, men jag skulle vilja ha en exakt kopia. Dvs ingen komprimerad fil utan det skall gå att läsa från filerna likadant som från datorn.
Det är bra om även FAT och andra konfigureringar är med så man i princip kan ta allt och bara flytta över till en tom dator så den fungerar som den som man backat upp med alla program och allting.
Är det en utopi eller finns det något inte allt för dyrt program eller funktion man kan använda??

//W

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Backa upp hårddisk

Ja, det går, med bootsector och hela köret. Principen är att du kopplar en likadan hårddisk till en adapter med egen strömförsörjning som sedan kopplas till USB-porten. Vill du ha fler detaljer?

USB DOCK FOR 2,5" OR 3,5" IDE/SATA DISK | Dustinhome.se

Om det bara är dina egna filer i "Mina Dokument" kan du med fördel använda ett vanligt USB-minne eller USB-disk och kopiera katalog för katalog.

Om du är van vid DOS så är kommandot:

xcopy "C:\Documents and Settings" E:\Backup\ /E /I /h /D /y /K /R

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det finns!

Jag använder SyncToy från Microsoft. Det är helt gratis och ger en kopia av din hårddisk(ar) eller enskilda kataloger på olika hårddiskar. Jag tror däremot inte att det går att göra en spegling av C:\. Jag har ett antal diskar och kopierar ganska ofta till en separat större disk som jag förvarar på jobbet (jag räknar med att det inte brinner eller stjäls från båda ställena samtidigt). I SyncToy har jag angivit vilka hårddiskar som skall kopieras och vart enligt nedan (den lösa hårddisken heter S:):

D:\ > S:\sD
R:\ > S:\sR
X:\ > S:\sX

Nästa gång kör jag samma, sparade uppställning men då kopieras bara nya filer. Det går också att välja att synkronisera så att det som är borttaget på datorn kopieras tillbaka osv.

För en stund sedan gjorde jag dock just detta på C: också fast på ett annorlunda sätt. Jag köpte en SSD-disk och med följde anvisningar på hur C: med program och operativsystemet kopierades från den gamla mekaniska disken till den nya. Därefter var det bara att byta plats på gammal och ny. 64GB kopierades på kanske 15 minuter och hela bytet tog mindre än en timma med nedladdning av programvara för kopiering. Detta var en Intel SSD.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Använde mig av ett program som hette Norton Ghost för ett antal år sedan och det gjorde en exakt spegling av hårddisken

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Har en extern Western Digital My passport med 2T minne för b-up . För bara över filerna. Ser ut som på datorn, behövs ingen programvara.
Fungerar som ett stort USB-minne.
Laddar över mina f.n 700 000 filer på tji tid ..... ;)

Bosse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Acronis True Image hadde med et iso image av CD som kunne kopiere allt innhold inkludert boot fra en disk til en annen selv om det ikke var samme størrelse. Ser at den funksjonen er ikke med i nyeste utgave, mulig det finnes som frittstående pakke i dag.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Måste vara väldigt små filer, 700 000 på tji tid. Jag flyttade mina RAW-filer från en nätverkshårddisk till en SATA III och det tog 14 timmar för knappt 500GB! :oops:

Visst går det att bara kopiera men jag tycker SyncToy underlättar när jag bara vill kopiera vad som är nytt på olika hårddiskar sedan förra gången.

Toppen