• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

B Argos 747-2 Frågor

F

F.d. 25038

Guest
Hej då vi går i bilbytartankar har vi sneglat lite på just burstner argos 747-2
2007 eller 2008 så undrar vi jag följande
1 vad drar en sådan här pjäs milen
2 räcker motorn till eller gör sk optimeringsbox under finns den bara med 3.0
3 då bilen antagligen köps in via tyskland är det några problem med typ krok om det nu finns monterad (för regbes i sverige)
4 vilken nivå försäkringsmässigt (prismässigt)
5 finns denna modell utan alkov
6 finns det alde värme på samtliga och är det i så fall hopmeckat med motorn
7 finns det nått sk grundutförande på denna bil utrustningsmässigt
8 lastvikt ?
9 soffan på högersidan är det nån slags sänghistoria
Tycker denna bil verkar vara smart planerad är det något som ni som ägare tyckte undrar hur dom tänkte här
Mycket funderingar har även sneglat lite på 900 i men det är ju en helt annan bil å lite mer gelt;)

F

F.d. 53059

Guest
Sv: B Argos 747-2 Frågor

3 då bilen antagligen köps in via tyskland är det några problem med typ krok om det nu finns monterad (för regbes i sverige)
8 lastvikt ?
Tycker denna bil verkar vara smart planerad är det något som ni som ägare tyckte undrar hur dom tänkte här
Mycket funderingar har även sneglat lite på 900 i men det är ju en helt annan bil å lite mer gelt;)

Några svar:
1. Min drar 1,4 -1,5 l/mil
2. Tycker att motorn räcker till, inga problem att hänga med trafiken. Har ingen optimeringsbox.
3. Har ingen krok så kan inte svara på detta.
4. Betalar 5.746 kr/år via länsförsäkringar
5. Tror inte att den finns utan alkov.
6. Tror att alla har Alde vattenburen värme som standard och värmeväxlare motor.
7. Grundutförande är riklig från början. Extrautrustning el-värmegolv, alkovfönster på vänster sida, duomatic-gas.
8. lastvikt 655 kg på min bil.
9. Soffan på högersida är helt underbar att ligga i och titta på Tv eller för den femte personen att sitta i och äta. Går säkert att sova i också har dock inte själv provat.

Är supernöjd med vår och kan varmt rekommendera Argos.

mvh Johan

S

Sara & Micke

Guest

8 lastvikt ?

1. Min drar ca 1,5 lit/mil
2. Min bil hade box när jag köpte den och den räcker mer än väl. Boxen ska bort snart.
3. Har ingen krok
4. Jag betalar 3486 kr/år hos IF. Halvförsäkring då min bil har vagnskadegaranti.
5. Bara med alkov vad jag vet. Modellen 748-2 har en L-soffa istället för dinetten.
6. Jag har bara sett bilar med Alde och värmeväxlare på motorn.
7. Den har mycket utrustning som standard. AC bodel och markis är t.ex extra.
8. 780kg lastvikt
9. Soffan är egentligen ingen säng men går att använda som extra säng. Min 9 åriga dotter sover oftast där. Längden räcker för dom flesta men den är ganska smal.

/Micke

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Mikael! Jag har också en likadan, kan ge mina svar här:

1. Det beror väldigt mycket på hur fort du kör, min drar 1,2-1,3 l/mil, kör aldrig fortare än ca 85km/h, har testat att köra fortare, då ökar det väsentligt, 1,5-1,6 l/mil vid 100-115 km/h. Motvind påverkar också, kan bli nån deciliter till.
2. Har heller ingen trimbox, tycker också att motorn är stark och räcker gott
3. Som ovan
4. Har CC försäkring, betalar 6447kr, ska nog byta bolag...
5. Som ovan
6. Som ovan
7. Som ovan, att tänka på är att extra stor bränsletank är ej standard, vilket vi trodde, så det förutsatte vi att det var och det var det ju såklart inte...vi har nu bara en 80 literstank, hade varit skönt med 130 liter.
8. 780 kg beroende på att vi gjorde reg. besiktningen efter den 1/5 i år, och då enligt de nya reglerna för reg. bes. behöver man inte kontrollväga, utan de går efter den vikt som står i tyska reg. beviset.
9. Soffan går utmärkt att ha som extrasäng, den går att dra ut så den blir djupare. Som Johan säger, den är underbart skön att ligga i o kolla på TV...kiv om den kan det vara ibland...:wub:

Vi kan också varmt rekommendera denna bil, helt underbar att bo i! Kan inte hitta några som helst minus med den förutom missen med bränsletanken!
Vi har varit inne i en -10:a, den är annorlunda, lite annan planlösning på köket och skåpen, tycker att våran är vettigare när det gäller det, men smaken är ju olika. Jag tror dock att fler tycker det, så det kommer nog att vara ett visst sug efter Argos årsmodellerna 2007-2009.

/Annette

S

Sara & Micke

Guest

Är tanken bara på 80 liter?
Enligt instruktionsboken från Fiat så är den på 90 liter.
Jag har som mest tankat drygt 82 liter.

/Micke

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

OK, jag har kanske fel, har för mig att det stod 80, men den är iallafall betydligt mindre än den stora...

S

Sara & Micke

Guest

Det stämmer, den stora tanken vore inte helt fel!
Även min säljare sa att tanken är på 80 liter och han blev förvånad att jag fått i mer än 80 liter.
På Kabe står det att tanken rymmer 80 liter så det verkar vara lite förvirring.
Alla bilar byggda på Fiat Ducato borde väl ha samma tank?

/Micke

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har ju aldrig lyckats att fylla tanken med mer än 80 liter, så den kanske är 80 ändå, jag ha för mig att det stod i broschyren om Argosen att det var 80 l som standard.

F

F.d. 25038

Guest

Såg att det stog några hemma idag (koön marstrand)men dom hade dragit innan jag han kolla in dom har bara ett bekymmer tror inte jag får in bilen på min sk
vinterförvaringsplats pg av längden och inomhusplatser växer inte på träden här i gbg trakten (ja ja vet men jag hinner inte åka på vintern):mcride:

tror batterielagret tog typ 2900 för 105 agm ps har ett över för 2500 givetvis
oandvänt

F

F.d. 25038

Guest

Tack men jag har i princip bott hos stenungsunds fritid dom har en det va där intresset väcktes tyckte även den klädselfärgen var urläcker får antagligen ett inre lugn av blått i närheten ;)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vad är problemet med 80L tank? Den räcker ca 50 mil, och så långt har vi nog inte mellan tapparna någonstans? Men framförallt, hur går det med lastvikten. Det verkar ju åka in både det ena och det andra i bilarna (ja jag har också för mycket) men 50 liter extra är 50 Kg?! :cool:

Senast ändrad:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Vi har också varit där och tittat på den bilen. Den är ju bara så bra i planlösningen.
För oss var problemet priset. Jag tycker att just den i Senungsund hade många
skador på utsidan.

Lycka till!

F

F.d. 53059

Guest

Jag har 120 l tank på min, tror jag i alla fall. Har tankat drygt 100 liter någon gång.
Trodde att detta var standard på Argos.

F

F.d. 25038

Guest

Vi har också varit där och tittat på den bilen. Den är ju bara så bra i planlösningen.
För oss var problemet priset. Jag tycker att just den i Senungsund hade många
skador på utsidan.

Lycka till!
priset är samma andledning för oss tycker det skiljer lite väl mycke jämfört med tyskland samt med det överhänget får man väl räkna med skador undrar om det är "gamla" hyrbilar
som är så skadade ??

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Mikael!

Vi köpte en begagnad bil i Tyskland som varit hyrbil. Inte en enda repa eller skada finns på den, vare sig under eller runt om.
Det är naturligtvis viktigt att man går igenom bilen innan en ev. import, det lönar sig att åka ner två gånger om man vill vara säker på att få en fin bil.
När vi åkte ner första gången tittade vi ordentligt på bilen, diskuterade, lite prut, beställde monterad x-tra utrustning (billigt vissa grejer kan jag lova!) och lade sedan handpenning samt skrev ett kontrakt på bokningen av bilen. På så sätt slipper man ev. överraskningar när man ska köpa.
Jag kan verkligen rekommendera den handlaren som vi köpte vår Argos av, Holiday Mobil i Celle. Ca trettio mil söder om Puttgarden. Vet ej om han har några 07:eek:r eller 08:eek:r kvar.

Jag tror att det är så här, de som hyr en så stor husbil som en Argos, har i regel kört husbil innan. Man ger sig oftast inte på en så stor bil om man inte har lite vana innan. Dessutom krävs C-kort i Tyskland för att få köra en såpass tung (5 ton) husbil, vilket gallrar bort förare utan körvana av tunga fordon.
Därför tror jag det är relativt få skador på dessa stora husbilar, men givetvis finns det undantag, och givetvis finns det slarviga och obetänksamma människor som hyr också...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag tycker också att den Argosen i Stenungsund är i dyraste laget, dom har antagligen inte betalat mer än 550 000 - 580 000 för den, den har ju trots allt gått rätt mycket också.

F

F.d. 25246

Guest

Argos kan man sammanfatta med ett ord fulländad! visst jag är part i målet men det är en otrolig husbil. går som en dröm på vägen stadig och trygg även när det blåser rejält. Vi har med våra två ungdommar och hund men även om vädret är dåligt hittar alla en egen vrå att krypa in i.

Utrymmena är minst sagt generösa både inne och stuv. Vi har stora tanken och det är ett plus.
Last vikt 780kg

Vår drar från 1,3-1,7 ligger man runt 90 är det helt ok. 1,3-1,4 visst det drar lite men det får man igen med fördelarna med STOR bil vi har box i vår den blev väldigt stark det märktes i låg fart typ stadkörning.

Måste även säga att den är otroligt lättkörd både för sin storlek och vikt.

Vi har en 748 -07 så sittgruppen är hjärtat i bilen.

Nya fjädrar fram rekomenderas det fixar en firma i växjö för 5000kr

Har Länsförsäkringar betalar 6200kr inkl räddning.

Dom är rikligt utrustade från början men är man som Ludde får jag snart sälja en släpvagn till henne:yes::yes::yes: det värsta är att har man utrymmena blir det mycket som skall in men har kollat vår full lastad tankad mm mm. då fanns det över 100kg kvar.

Det är även som ludde skriver dom nya upplever jag som smäckiga och toan är trång nivån på bänkskivorna i köket ja kort sagt är -07-09 ett bra val mycket husbil men dom kostar en slant men ta fram tummstocken kolla din ålder livet är kort lev nuuuu.:mcride:

Toppen