• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bürstner i572-97

F

F.d. 58598

Guest
Hej
Vi har ett lite problem med vår husbil.
Sidokjolarna glipar mellan varandra, ca 1cm och det ser inte snyggt ut.
Fogmassa går bara sönder och då ser det ännu värre ut.
Nån som har liknade problem och kan tipsa mig.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58598

Guest
Bürstner i572 Sidokjolar

Hej
Sidokjolarna på bilen glipar ca 1 - 1,5 cm mellan skarven mitt på långsidorna. Det är inte speciellt snyggt och det blir inte bättre med att foga in tätmassa som bara spricker. Är det nån som har haft samma problem och har något tips.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Bürstner i572-97

Om du kan fixa en bild som visar problemet så får du säkert något bra svar snabbare.

Är det så att sidokjolarna inte når fram till varandra? Då är det kanske ett skarvstycke som fattas. Eller går de omlott men glipar åt sidan (eller hur man nu skall beskriva det) så är det kanske något beslag på baksidan som trillat bort.

F

F.d. 58598

Guest

006.JPG

ser likadant ut på båda sidor av bilen, den del med posittionsljuset på är bakåt och är lite rörlig i sidled

F

F.d. 25038

Guest

Om de är som ja tror och den vänstra på bilden går runt "aktern"så verkar det vara nåt fäste i bakkant som släppt och att den ser ut som att vara för tung eftersom den ser ut som om den ska ramla av kan du fixa en bild som visar lite mer av den vänstra plastbiten?

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Kan också vara slarvigt monterat, för det verkar inte riktigt passa ihop.
Calle

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025

Hej. Limma en plåtbit på baksidan foga sen på framsidan ex. biltemas polerutanfog.Tvätta rent alla ytor med t-sprit och thinner innan du limmar-fogar.

F

F.d. 58598

Guest

list 004.JPG

Så här ser hörnet ut, jag har släppt på bakjolen men den skarven är bra när den är monterad.Men det är som att listen är för kort? Och det är det väl knappast troligt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Når det gjelder listen så kan det være slarv. Hvis listen blir strukket under montering så kan den lett gjøre som på bildet, etter en tid trekker den seg sammen til orginal lengde.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hmm,

Kanske det är så att bakre väggen är fuktskadad och har dragit med sig kjolen bakåt när väggen svällt... Hörnlisten ser lite knepig ut på bilden tycker jag mig se.

Vill inte skrämmas men detta har hänt mig och skulle förklara saken.

F

F.d. 50064

Guest

Hej
Vi har ett lite problem med vår husbil.
Sidokjolarna glipar mellan varandra, ca 1cm och det ser inte snyggt ut.
Fogmassa går bara sönder och då ser det ännu värre ut.
Nån som har liknade problem och kan tipsa mig.
Hej PG
Först måste du tareda på varför det går isär.Är det listen som gör det eller som Roger67 säger fukt.
Efter vad jag har sett nu,så rekommenderar jag dig att plocka ner tjolarna runt om bodelen och kolla golv och och en bit upp på väggarna så att du inte har fuckt.Listen kan du bara plocka bort,den har gjort sitt.En ny list eller så lägger du en snygg sträng istället med lim/tätning.
Ta bilder och lägg ut steg för steg så skall vi hjälpa dig.Finns många här som har bättre kunskaper än jag dom kommer säkert in så småningom .Om du inte vill gåut här , sänd e-post till mig så skall vi nog lösa det.
Lycka till
Mvh
Anton53

F

F.d. 12300

Guest

Har du inte backat på något eller har någon kört på dig på stötfång bak så ändarna har dragits ut det ser så ut

Toppen