• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter för mobilprat

F

F.d. 28145

Guest
Hittade denna notis i en tysk tidning.

Min tyska är inte så bra att jag vågar översätta, men någonting om ifall ni är med om en olycka när ni pratat i mobilen kan det bli dyrt.
 

Bilagor

  • mobilförbud.jpg
    mobilförbud.jpg
    82,2 KB · Visningar: 20

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Böter för mobilprat

Det behöver inte vara en olycka,böterna skrivs ut om polisen ser dig.
Anders.B:)
 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Böter för mobilprat

:rolleyes::rolleyes:

Det är inte många länder i EU där det är tillåtet att prata i mobilen när man kör. Vår son fick dryga böter i Spanien. Borde inte vara tillåtet i Sverige heller!
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Böter för mobilprat

Hej i sommaren.

Obegripligt att det kan vara tillåtet i Sverige. Vi ska ju beskyddas och ha både hängslen och svångrem i alla möjliga andra sammanhang. Ansvarige ministern, vad det nu är hon heter, avslog nyligen en hemställan om att det bara ska få vara tillåtet med handsfree. Hon hade någon konstig kommentar om att det inte är själva koncentrationen på telefonen som är risken utan snarare att innehållet i samtalet kan vara så upprörande att det medför risk. Och det är ju lika vare sig man har telefonen vid örat eller har handsfree.

Förresten - handsfree???? Är inte största risken just när man koncentrerar sig på att peta numret? Och det gör man väl även om man har handsfree frågar jag som inte har det, men inte heller använder telefonen under körning.

Soliga hälsningar från S-E i E-tuna
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Böter för mobilprat

Jo visst är det tokigt med mobilprat när man kör men ser man säkerhetsmässigt så är det ju lika illa att köra bil och äta glass samtidigt och inte tala om hur många är det inte som har babystolar i fram och håller på och letar efter nappar för alla har dom ju inte i en gummispiral i solskyddet så den itne försvinner .
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Böter för mobilprat

Det är kanske därför man ser så många bilar som står på vägrenen efter motorvägen i Sydeuropa. De pratar i mobilen!

Men det är ju inte heller tillåtet!?!?
 
F

F.d. 1009

Guest
Sv: Böter för mobilprat

Visst är det vansinne att peta in nummer medan man kör för att inte tala om att knappa in SMS, men det finns (på min mobil) möjlighet att ringa upp sina kontakter med användning av rösten när man har handsfree.
BertilA
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Böter för mobilprat

Har blåtandshandsfree i bilen. Direkt när man startar bilen kopplas telefonen till bilens högtalare = alltid inkopplat. Hur smidigt som helst att svara när det ringer. Telefonen ligger kvar i fickan. Om jag någon gång behöver ringa till någon håller jag bara in en knapp på instrumentpanelen och säger personens namn så ringer telefonen till den personen. Har haft det i bilarna de senaste 6 åren och kommer aldrig att skaffa bil utan det igen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Böter för mobilprat

På min Iphone så trycker jag bara in navigeringsknappen i 1-2 SEK och säger namnet på den jag vill ringa .
Men så bråttom har jag inte att prata med någon.
 
Toppen