• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bör jag vara orolig

T

TonyR

Guest
Har upptäckt små sprickor i fogen mellan skarvarna mellan bil och bodel och undrar vad man gör vid dom , ska fogar bytas ut med jämna mellan rum eller kompletteras ?
Vad är det för material dom använder ?
Tacksam för hjälp

Bilagor

• CIMG0948.JPG
    CIMG0948.JPG
    147,3 KB · Visningar: 4
  • CIMG0949.JPG
    CIMG0949.JPG
    134,5 KB · Visningar: 2

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bör jag vara orolig

De fugene kan trenge en renovering, regner med det er brukt en PU-fugemasse - sikaflex eller körapop. Slike sprekker oppstår som oftest hvis en legger i fugemassen før aktivatoren har dampet ferdig (ca. 10 min) eller etter den er tørket helt (ca. 30 min), kan og være felter hvor aktivator ikke er kommet på (kluten blitt for tørr). Dette gir dårlig feste til plasten og etter en tid med sol, regn og frost løsner fugen fra plasten.

Beste renovering er å fjerne noen mm ned i fugen, vaske vekk alle forurensninger og løse rester med rett løsemiddel - la det hele tørke en times tid før en rask overvasking med aktivator, vente 10 min - legge i fugemasse og glatte overflaten. Til glatting kan en bruke en plast eller gummisparkel fuktet med vann og diskmedel, noen bruker her en fuktig finger. En må jobbe raskt, massen herder hurtig på overflaten. Det er bedre med litt for mye enn for lite fugemasse, det som er for mye tar en enkelt av med sparkelen.

F

F.d. 5361

Guest
Sv: Bör jag vara orolig

Skrapa ur så mycke som du kan och lägga på en MS-Polymer fogmassa
t.ex. Tektron från ImexAB.

MS-Polymer fogmassor är mycket elastisk och hög UV beständig
Du behöver ingen speciell primer och rengöringsmedel.

Klstra av med blåa fönsterband, foga ut och ta bort överskott
med plastspackel.
Med vanlig k-sprit eller varmvatten med såpa kan du rensa

PU fogmasse blir alltid hård och spricka sönder under solen

Mvh.

Norbert

Toppen