• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Både gel och våta batterier

Sigor70

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2025
Om man sätter in gel batterier i bodelen, hur blir det då med laddningen? Laddaren laddar ju både start och bodel samtidigt och eftersom startbatteriet inte kan vara av geltyp så blir det ju två olika typer av batterier. Laddaren ska ju ställas i "gel mode" när gelbatterier installeras. Kan ett vanligt blött batteri laddas i "gel mode" utan att ta skada?

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte vad för EBL du har. Men startbatteriet laddas bara med underhållsladdning typ 1-2A och lägre spänning. Resten går till HB batteriet. Men det kan ju finnas ett skilje relä batteriet, så när startbatteriet är full så bryter relät å bara laddar HB batteriet

F

F.d. 59502

Guest
Min bil har, från fabrik, gel-batterier i bodelen och vanligt vått batteri till bilen och de laddas av samma laddare inställd på "gel".

MVH
Hans

Sigor70

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
31637
Medlemskap
2025
Det kanske är så att läget "gel" begränsar spänningen till 14.4V, och att det funkar lika bra till startbatteri. Annars som Magnus nämner så borde det väl nästan vara standard på husbilar att det finns ett skiljerelä.

F

F.d. 59502

Guest
Alla inte alltför gamla bilar har skiljerelä. Jag har inte hört talas om någon som inte har det. I min bil sitter skiljereläet inne i centarlenheten (EBL). Hur det är med äldre vet jag inte.

Huvudladdningsfasen i mina laddare (nät, solcell) ger 14.3 V när de är inställda på "gel"

MVH
Hans

Tangenhaap

HBK Intresserad
Kommun
Västerås
Omkopplaren på EBLen är till för bodelsbatteriet. Den som sitter i min bil (EBL226) som jag tror är ganska vanlig laddar både bodelsbatteriet (18A) och startbatteriet (6A). Solcellsregulatorn däremot underhållsladdar endast startbatteriet (1A) om man har det inkopplat.

Toppen