• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre luft i bodelen.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag har suttit och lurat lite på hur vi som har luftburenvärme skulle kunna göra den cirkulerade luften bättre..

Genom att späda med frisk luft, åter cirkulera och filtrera den så borde det bli ganska bra. Kolla på bilden jag lägger in på en enkel skiss över hur det skulle kunna fungera.. Filter med aktivt kol finns att köpa på biltema (kupé filter). Avfuktande massan med.. typ vanligt salt till torbollen, eller säckar på med det på granngården ;)

Vad tror ni??


Freddy
 

Bilagor

  • 4884.jpg
    4884.jpg
    245,3 KB · Visningar: 10

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bättre luft i bodelen.

Jag har suttit och lurat lite på hur vi som har luftburenvärme skulle kunna göra den cirkulerade luften bättre..
Genom att späda med frisk luft, åter cirkulera och filtrera den så borde det bli ganska bra. Kolla på bilden jag lägger in på en enkel skiss över hur det skulle kunna fungera.. Filter med aktivt kol finns att köpa på biltema (kupé filter). Avfuktande massan med.. typ vanligt salt till torbollen, eller säckar på med det på granngården ;)
Vad tror ni??
Freddy
Vi har också luftburen värme, men har inte upplevt något problem.
OM jag förutsätter att ni inte har någon pollenalergi så är väl uteluften tillräckligt ren och men möjligen för fuktig i viss väderlek.
Med reservation för luftfuktigheten så borde det räcka men att vädra en kort stund. Man kan även använda en fläkt, som för övrigt saknas i din lösning men tanke på tryckfall som skall övervinnas.
Medlet i torrbollarna räcker inte speciellt länge om relativa fuktigheten sticker i väg en sommar, så det kan bli dyrt.

Låt dig inte nedslås av mina kommentarer utan analysera, och berätta vad som är ditt egentliga problem.
"Det är bättre med rätt fråga än rätt lösning - till fel problem"
//Conny
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bättre luft i bodelen.

Hej

Tack för svar och funderingar :)

Jo jag har tyvärr allergier av div slag :( samt att jag upplever att systemet drar runt ganska mycket damm och smuts, har testat att städa och låta ventilationen stå någon dag och sedan torkat igen med ganska nedslående resultat. Samt att jag kommer att bo permanent i husbilen från och med i sommar, och jag vill gärna ha det rent och fräscht runt mig;)

Jag har upplevt att allting blir lätt fuktigt vid dåligt väder, samt att värmen i Sydeuropa ofta gör det lite fuktigt också. För att minimera riskerna med dålig luft och lukt så borde en liknande lösning vara ett enkelt komplement till att vädra som man gör när det är soligt och varmt.

Tryckfallet har jag beräknat till nästan obefintligt, då ytan på de kupéfilter som finns till ex Audi, Mercedes är ganska stora. Över avfuktningsdelen är det fritt strömmande luft, och den turbulens som uppstår i vinklarna och rör är ganska liten om man överdimensionerar lite. Alternativ kan man kompensera med en passande 12v fläkt för att öka verkningsgraden och luftflödet.

Torbollen är dyr.. men innehållet är ju vanligt Kalcium-klorid som finns att köpa för ca 100:- för 25kg hos granngården.

MvH

Freddy
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bättre luft i bodelen.

Ja, kalciumklorid är ju vanligt vägsalt så det är inte dyrt, och om jag inte är fel ute så kan man återanvända det efter uppvärming i exempelvis solen, eller är jag fel ute?
//Conny
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Bättre luft i bodelen.

Stämmer nog att det återgår i kristallform om man torkar det.. Även om jag inte är rik (på pengar) så tror jag att jag ska kunna kosta på mig en säck ;)

/Freddy
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Bättre luft i bodelen.

Jula har en avfuktare för 1295 kronor, ljudnivån 40db och drar 220 watt. Jag tror man får automatiskt 10% rabatt vid första köp om du skaffa "Julakortet".

Hittade när jag sökt "avfuktare". Konstigt att dom säjer även ett filter som passar en artikelnummer som verkar inte finnas. Inte gratis med du slipper hantera torrbollar och dyl, du borde även kunna ordna eget bättre filter (HEPA?) till den för att minska pollen mm.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Bättre luft i bodelen.

Stämmer nog att det återgår i kristallform om man torkar det.. Även om jag inte är rik (på pengar) så tror jag att jag ska kunna kosta på mig en säck ;)
/Freddy
Nja, jag tänkte inte så mycket på pengarna utan att du skulle slippa ta med dig en eller flera säckar à 25 kg till värmen och fukten i Sydeuropa som du nämner.

En fråga är hur lång tid det tar för en torrboll att sänka den relativa fuktigheten till önskad nivå (dessförinnan är den ju oönskad/för hög), och om man kan behålla den den relativa fuktigheten.
Man öppnar väl dörren för att gå ut och in då och då, annars kunde man ju lika gärna stannat hemma på tomten, eller?.:rolleyes:
//Conny
PS (redigering)
Kolla på Välja Rätt Avfuktare
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Bättre luft i bodelen.

Hej Freddy
Tur att jag inte lidande av några allergier.
Många gör och måste stanna hemma så mycket som möjligt.
Det kan en allergi husbil med kontrollerat klimat (värmeåtervinning och ventilation) göra något åt.
Så jag tror att du har fått tag i något väsentligt att främja husbilar.
Tror att många vinter husbilar kan använda systemet och spara på värmen.
Några bilder på udformningger.

https://www.google.dk/search?q=kryd...TPwL3TCQ&sqi=2&ved=0CIQBELAE&biw=1680&bih=963

Några tips:
Var försiktig med vikten av den färdiga systemet.
Använd industriella komponenter och massor av fantasi - brainstorma.

Held på projektet. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bättre luft i bodelen.

Den ultimate luftavfukter for en husbil ville være en liten 12 - 24V kylkompressor med omgivelse og la luften strømme inn over den varme siden og ut ove den kalde siden. Pass på så alle store flater på kald side er lodrette slik at kondensen kan dryppe ned i en drenert skål. Ikke vanskelig å få til et system som fjerner 20 - 30 liter vatn pr døgn - skulle holde i syd-europa også. Direkte drift fra ett solpanel og i praksis ingen driftskostnad. Passende vifte og hepa filter løser resten.
 
Toppen