• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bästa uppkopplingsalternativ?

Kent & Marita

FD HBK Medlem
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024
Vi har köpt en husbil som vi får i mars.
Nu ska vi koppla upp oss.

Vi är Apple-baserade med Iphone, iPad och Macbook.
Vi surfar en hel del och använder PoiViewer , Mobile + och Igo för att hitta och navigera.

Vi kommer att använda den ganska mycket i Sverige april-mitten på juni. Europa fram till september och sen Sverige fram till november.

På bilen finns Twin-anläggning Oyster HD Digital 85 TV-mottagning och
internettillgång med 2 uttag för CA-modul för Pay-TV och andra mottagare.

Hemma har vi Canal Digital.

Nu till frågorna:
Har jag någon användning för möjligheten till Internet via parabolen och i så fall hur?
Förstår att router behövs i så fall och då är min undran vilken?

Är lösningen att ta ett Telenorabonnemang och använda någon enhet till att länka till routern?

Tacksam om någon har exempel på en bra helhetslösning.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Bästa uppkopplingsalternativ?

Vi har köpt en husbil som vi får i mars.
Nu ska vi koppla upp oss.

Vi är Apple-baserade med Iphone, iPad och Macbook. Det är jag med.
Vi surfar en hel del och använder PoiViewer , Mobile + och Igo för att hitta och navigera. Samma här!

Vi kommer att använda den ganska mycket i Sverige april-mitten på juni. Europa fram till september och sen Sverige fram till november.

På bilen finns Twin-anläggning Oyster HD Digital 85 TV-mottagning och
internettillgång med 2 uttag för CA-modul för Pay-TV och andra mottagare.

Hemma har vi Canal Digital.

Nu till frågorna:
Har jag någon användning för möjligheten till Internet via parabolen och i så fall hur? Läste lite om detta en gång i tiden men det blev för dyrt!
Förstår att router behövs i så fall och då är min undran vilken? Det är högst individuellt. Jag använder den portabla ZTE190 med Mimo antenn och är helnöjd!

Är lösningen att ta ett Telenorabonnemang och använda någon enhet till att länka till routern? Jag föredrar "portabelt bredband" abonnemang + portabel router.

Tacksam om någon har exempel på en bra helhetslösning.
Det finns mycket om Internet här på HBK, gäller bara att sätta sig och läsa samt välja det som passar en bäst. Mitt val (som jag nämner ovan) bygger just på andra HBK's erfarenheter. Lycka till...

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Vi är heta spekulanter på detta paket men kan ännu inte uttala oss om hur bra det är... Husbil & Husvagnspaketet, 3G/4G och via befintligt WiFi det borde lösa helheten.

Har nyss skaffat en Rangemaster för att fristående "låna" WIFI..., RangeMaster Long Range WiFi antenna and router den hittar många nätverk som inte plattan/datorn hittar :)
Tror dock att en kombination av USB WiFi Repeater :: Routers :: Nätverksutrustning :: TrÃ¥dlöst och en ROCKET - TrÃ¥dlöst USB kit för husvagn, husbil, bÃ¥t 9 dBi antenn :: Klientutrustning :: Nätverksutrustning :: TrÃ¥dlöst gör samma jobb billigare, det krävs dock en kontakt med tradlost.se vilken jag inte tagit.

Kan även tipsa om att jag byggt om en Apple tv till 12v grundat på en engelsk beskrivning, se min svenska instruktion här http://www.husbilsklubben.se/forums/t89276/ det var inte så bökigt, mest lite lödning...

/ Tommy

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2026

RangeMaster Long Range WiFi antenna and router[/url] den hittar många nätverk som inte plattan/datorn hittar :)

/ Tommy

Beträffande routerns WiFi till WiFi-funktion, så har nätverk på campingplatser ofta begränsat antalet uppkopplade enheter på en och samma inloggning och även sedermera eliminerat möjligheten att förbigå denna begränsning med hjälp av router.

Thomas

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Når det gjelder det siste så vil en nat funksjon i routeren gjøre at nettet på plassen ser bare en enhet - routeren. Det er ingen direkte måte å se forskjell på dette og en pc med et godt multitasking os.

Kent & Marita

FD HBK Medlem
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
8619
Medlemskap
2024

Tack! Ser intressant ut men då uppstår frågan med tanke på Knut:s inlägg mfl. om just denna router "döljer" att det är fler enheter uppkopplade på nätet via Routern när man ligger på Wifi?

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Denna inkluderar en router Dovado Tony AC , kommer nu på att det i någon annan tråd skrivits att wifi-lån var borttaget/krånglade. Kanske någon insatt kan reda ut det...

Den här får EN adress och rapporteras som en enhet till befintligt wifi, vi har kört flera samtidiga på det som blir vårt wifi men finns det teknik som begränsar det har vi bara haft tur...

/Tommy

Toppen