• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bästa tv antennen

F

F.d. 25276

Guest
Hej!
Har en rundstråleantenn men den är ganska begränsad.
Tänkte satsa på en höjbar antenn. kan ni tipsa om något som är bra.

M.v.h Tommy

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2029
Sv: Bästa tv antennen

Herjsan, Televés Digi Nova är nog en av de mest kända riktantennerna av god kvalité.
Brukar vara billigast på Kjell & Comp.

Televés Digi Nova > Utomhusantenner | Kjell.com

M.v.h. JANKRO.

Hej

Ska också precis shoppa en ny antenn, och kikat på den du tipsar om.
Men jag fundrar lite på det här med riktantenn... Hur gör man om man inte vet hur den ska riktas (när man är ute i busken tex.)? Får man som på den analoga tiden en "brusig" bild eller blir det ingenting?
Känns lite besvärligt att rikta den åt ett håll och sedan göra kanalsökning och inte få in några programplatser och hålla på så tills man hittar rätt riktning.

Vi står extremt sällan tillsammans med andra bilar så jag kan inte "fuska"och kika på dem ;)

Hälsningar / Fredrik

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu är det inte bara antennen det beror på om man får bättre eller sämre bild.
  • Antennkablar och kontakter som är dåligt monterade ger sämre bild.
  • För låg spänning (spänningsfall i bilen) till TV och antennförstärkare.
  • På långa avstånd har även antennhöjden inom intervallet 25 cm en viss betydelse.
Antennhöjd.JPG

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Montera en bra rundstrålande på mast i stället, då slipper du leta TV-master! :)

I

Ice-Man

Guest

Jag med flera i klubben kör en sådan här antenn med gott resultat: Triax UFO 100 Digital > Campingantenner | Kjell.com

Jag har min direkt monterad på taket (4m upp) och har hittills inte uplevt att jag skulle behöva ha den upphissad från taket i mast, utan det har fungerat bra ändå. Mycket skönt att slippa fundera på att rikta om den.

Köp en på öppet köp, släng upp den löst på taket och testa. Glöm inte att köpa en power inserter för 5V (Power inserter > Nätdelar, power inserter | Kjell.com) om din TV inte klarar att skicka ut 5V på antennuttaget. Som sagt ovan så finns det ju fler parametrar att ta hänsyn till...

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Har också en Triax Ufo jag monterade den på en höj och sänkbar mast. Och tur var det är ibland tvungen att både höja sänka och vrida på antennen. Tur att kanalsökningen går fort.
Ha det

Toppen