• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa larm??

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Bästa larm??

Har ingen erfarenhet av det larmet, däremot verkar det snarlikt Cobra Larm. Båda har CAN-BUS interface, utbyggbara med GPS etc.
En av fördelarna med dessa larm är att man använder bilens orginal fjärr för aktivering och slipper därmed en extra fjärr. Cobra har oxå "blinkdiod",
vet ej om WiPro3 har det men enligt mig så är det "halva" larmet. Oavsett så skall du naturligtvis se till att bilen är larmad, kan påverka försäkringen.
Cobra är godkänd av SSF StöldSkyddsFöreningen.

COBRA
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Bästa larm??

Tjuvarnas nya favorit – låser upp din bil sekundsnabbt - auto motor & sport

eftersom bilars originalfjärr är lättmanipulerad kanske man inte ska välja ett larm som styrs av den :(

Känner mig komfortabel med våra personbilar, samma nyckel till Centrallås och larm /fabriksmonterat/.
Cobra larmet har jag inga problem med, är godkänt av SFF och vad jag förstår, kan levereras med
separata fjärrkontroller om man nu skulle känna för det.
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Bästa larm??

Jag anser att dessa "dyra" installerade larm, fabriksmonterade eller eftermonterade av larmfirma bara ger en falsk trygghet.
Ett billarm som tjuter, bryr sig inte många om idag.
Det är lätt att ta sig in, plocka med sig det man ser och försvinna på bara några få sekunder.

Jag har valt en annan väg:
1. Med hjälp av en kedja och två karbinhakar (mellan dörr och stols underrede) så förhindrar man att någon kan öppna framdörrarna. Det går ju klart att få upp dörrarna, men man måste bruka mer våld och det går absolut inte att göra detta ljudlöst.

2. Bo dörren så har jag monterat ett extra lås från Thule, som går att låsa både från in och utsida. Samma sak här, det går att bryta upp dörren, men det tar längre tid och kräver lite mer och det låter framför allt mer.

3. Inne i bilen finns ett enkelt rörelse larm (285:) som sätts på/av med fjärrkontroll. Denna täcker allt utrymme utom säng och toa.

Det tycker jag räcker, ingen kan ta sig in i bilen på ett enkelt sätt.
Man kan även använda det om man lämnar bilen.
Men det viktiga anser jag är att man vaknar om någon försöker ta sig in.
Detta bara för en bråkdel av vad ett " dyrt och avancerat" larm kostar.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Bästa larm??

Använder ni er "låsanordning" även när ni befinner er i bilen, tex på natten? Jag kan tänka mig att det kan bli besvärligt i en nödsituation. Fö kan jag håller med dig att dyra larm kan kännas lite overkill men de ger å andra sidan en trygghetskänsla. Minskning av försäkringspremien kan man säkert bortse ifrån. Brukar inte betyda så mycket. Cobralarmet hade vi i förra bilen, med kabeldragning, och det fungerade för det mesta. Ibland gick larmet igång, självständigt, utan någon i närheten. De gångarna var vi, som tur var, inte långt från bilen.
:yes:
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Bästa larm??

Jo vi använder det på natten. Det är framför allt då jag vill ha den extra trygghet att veta att det inte är så lätt att ta sig in i bilen.
Det är mycket riktigt att vid en eventuell nödsituation tar det någon sekund längre tid att komma ut. Jag har gjort det så enkelt som möjligt att snabbt kunna öppna inifrån, men det är trots allt ett lås till som ska öppnas.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Bästa larm??

Även om vi monterar larm på jobbet (Defa) och jag köper till inköpspris har jag inte installerat det.
Köpte HeoSafe till hyttdörrarna och ett villalarm (ca 800:- på ebay) med upprigning (sms) i stället. Lämnar vi husbilen så sätter jag dit en rattkrycka (Megalock) också.


Det går ju att stjäla husbilen ändå, men det blir lite besvärligare samt att vi har ett skalskydd på natten. Litar man helt på ett larm (Defa/Cobra) så har du inget skydd alls om någon scannar din nyckel.


Peter :)
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Bästa larm??

Hur man än vrider och funderar så är arsc..... bak! Har man en skaplig hund så vill man väl ta med sig den när man lämnar bilen några timmar och inte lämnar den alltför länge ensamt. Säkraste sättet är, efter att ha läst era kommentare plus lite äldre under den här fliken, att stanna på en bevakat ställ- eller campingplats.
:yes:
 
Toppen