Sv: Bärgningsbil
Ja Kurt jag lägger här till en liten historia som kan ge dig hopp att det inte är så allvarligt med din växellåda.
Jag åker omkring i en gammal Polo och en dag förra året så ville den gå rakt igenom garagedörren när jag kom hem, tur att bromsarna var ok och att jag hann reagera och tvärnitade så motorn dog, kopplingen var helt borta. Dagen efter fick jag göra som Kurt, in med ettan starta och med lite skrap utan koppling växla till tvåan, har en rondell och två vägbyten, dock till höger som tur är, kör med hjärtat i halsgropen dock lite trafik och kommer in på verkstadsgården vrider av startnyckeln och parkerar med några små skutt puh. Dagen efter ringer verkstaden och undrar om jag skojar med dem "det är inget fel på din bil", mitt svar är "ta isär kopplingen". Den byts och när de analyserat vad felet hade varit så hittade de en av "dämpfjädrarna" (de som sitter i lamellcentrumet) ganska demolerad, den hade lossat och kilat sig mellan lamellen och tryckplattan och satt kopplingen ur spel som förmodligen lossade på de sista "skutten" in till verkstaden, därav att bilen fungerade när de skulle köra in den i verkstaden med min körteknik.
Förra veckan blev jag lite syrak på Bosse bildoktorn. Polon började brumma i framvagnen, grannen sa direkt aha ett hjullager då kom jag att tänka på att jag av någon underlig anledning fått hans bok läser där under kapitel Bilen låter konstigt hittar genast: Låter bilen konstigt? När du svänger i sicksack? Om ljudet låter kraftigare när du svänger åt höger, så sitter det dåliga lagret på vänster sida och tvärt om. "Jepp" körde och testade, hade boken med mig så jag inte läst fel, höger var det. Jag tänkte det är nog lätt att byta, aj aj det tog tid fick bygga en liten press med domkraft mm. Bytt, nöjd och glad, provkör exakt samma ljud som förut. Nu är både höger och vänster bytta, hoppas att Bosse inte träffar på mig någon gång för då slipper han förklara att det som står i boken kanske inte stämmer på en gammal Polo.
Ja Kurt jag hoppas verkligen att ditt fel är enkelt och billigt at åtgärda.