• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bärbar generator

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.196
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en liten bärbar generator på 1000w.. Som jag kör min 230v lifepo4 laddare på 25A....
Den tar ca 350w av 1000 möjliga... Och jag kan köra den då i ca 8 tim på full tank (2.1L)... = 200A

Nu har jag funderat på att köpa en 60A 230v (850w) laddare för att snabba på laddningen.

Nu till min fundering.... Kan man nu räkna ut nu hur många tim/min jag kan köra generatorn med en 60A laddare...
Om ja... Hur räknar man då .? :rolleyes::)

Tack på förhand...
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag har en liten bärbar generator på 1000w.. Som jag kör min 230v lifepo4 laddare på 25A....
Den tar ca 350w av 1000 möjliga... Och jag kan köra den då i ca 8 tim på full tank (2.1L)... = 200A

Nu har jag funderat på att köpa en 60A 230v (850w) laddare för att snabba på laddningen.

Nu till min fundering.... Kan man nu räkna ut nu hur många tim/min jag kan köra generatorn med en 60A laddare...
Om ja... Hur räknar man då .? :rolleyes::)

Tack på förhand...
Går säkert, problemet är att generatorn får jobba betydligt mer, vilket kräver mer bränsle, måste nog veta exact hur generatorn jobbar som, soppan tar betydligt fortare slut när den får jobba hårdare
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.196
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Går säkert, problemet är att generatorn får jobba betydligt mer, vilket kräver mer bränsle, måste nog veta exact hur generatorn jobbar som, soppan tar betydligt fortare slut när den får jobba hårdare
Jo det förstår jag också.... Men nu när jag förbrukar 350w... Då går ju en del av bränslet åt till motståndet i motorn....
Tex dubblar jag effekten till 700w.... Då tycker jag att den inte skall dra exakt det dubbla bränsle...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Man kan väl räkna såhär: 850W/350W=2,43 8h/2,43= 3,3h . MEN du vet ju inte vid vilken belastning ditt elverk är effektivast! Verkningsgraden kan ju både vara högre och lägre vid den högre belastningen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det stämmer om motor och förgasare är i bra skick.
Verkningsgraden ökar med minskad pumpförlust.
Pumpförlust får man genom vacuum i insuget, ju mer gaspådrag desto mindre vacuum.
Dessutom får man bättre fyllning i cylindern = högre kompressionstryck = högre termodynamisk verkningsgrad.
(Under förutsättning att det är en 4-taktsmotor.)
En killgissning är den går att köra något över 4 timmar.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det som troligen kommer in i sammanhanget också är ju det klassiska vridmomentet som toppar i alla motorer på ett visst varvtal, och var det ligger på en generatormotor är väl frågan, även om styrkan borde ligga vid ett varvtal som behövs och varvtalet förmodligen skall hållas rätt lika men ansträngningen blir större för att hålla varvet.
Så håller med alla andra, förbrukningen ökar ju säkert men att i förväg kunna räkna ut hur mycket med så många faktorer som kommer in, hålla själva motorn igång plus olika belastning på det går nog inte.
Spontant kan man kanske tycka att du skall få ut ungefär lika mycket laddning från bränslet, men bara snabbare med en kraftigare laddare.

Man kanske kan påminna sig från att skjutsa på en moped, som ökade förbrukningen per mil, men absolut inte med det dubbla, även om det inte är samma sak.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen