• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bädd ovanför förardel

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Funderar på om det är möjligt att ta bort bädden ovanför förardelen (helintegrerad)för att lätta på vikten lite, vi är bara 2 st och vovven som ska ha det så, ev montera upp lite skåp istället.

Är det möjligt att göra det eller blir det för instabilt om man skulle montera bort den?

Någon som har vetskap om detta?

Mvh
Pelle

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bädd ovanför förardel

Vi använder den sängen till förvaring av tröjor och lättare kläder mm.

Ta bort madrassen om du vill spara vikt, men behåll sängen är mitt råd.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Funderar på om det är möjligt att ta bort bädden ovanför förardelen (helintegrerad)för att lätta på vikten lite, vi är bara 2 st och vovven som ska ha det så, ev montera upp lite skåp istället.

Är det möjligt att göra det eller blir det för instabilt om man skulle montera bort den?

Någon som har vetskap om detta?

Mvh
Pelle

Hej Pelle!

Samma modeller finns ju med säng eller utan säng och skåp istället. Jag tror inte att det blir ostabilt på något sätt. Vikten du spar är ju ganska mycket. Sängen. Madrassen och själva stålkonstruktionen.

Valet är ditt :)

F

F.d. 25023

Guest

Vi har valt (vid inköp) att bilen levererades utan den sänkbara sängen.

50 kg lättare, ändå beställde vi från fabriken överskåp i hela förardelen, dvs på sidorna och framme. De har vi mycket större nytta av! Och vilken rymd det blev vid jämförelse om vi behållt sängen. Se bild.

DSC_5376 (Large).JPG

hälsning
jyrki

Frank Ekman

FD HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024

Jag har monterat bort hela ovanbedden. Lite trixigt att få ut den, men det går. Hade kontakt med en inrednings snikeri som fixade till ovanskåp till ett bra pris för ett i mitt tycke bra jobb.
Vägde säng med tillbehör över 70 kg. Förvisso kom sen skåp till men inte mer än 10 kg.
Dessutom fick jag fram ett takfönster med mer ljus och mycket mer rymd i framdelen.
Kommer du till årsmötet så kan du få se resultatet innan du bestämmer dig.
/ Frank

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Vi har haft med oss barnbarnen ibland så vi vill ha den kvar. Kanske ta ur madrassen som är ganska tung skulle man ju kunna göra. Vi har så hög lastvikt så för den sakens skull behöver vi inte göra det. Men däremot kan man ju förvara dynor till utemöblerna och extra ytterkläder där. Speciellt när man är ute på vintern och har tjocka kläder med.

Toppen