• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BÄLTEN I HUSBIL

F

F.d. 18160

Guest
BÄLTEN I HUSBIL

Hej på er alla ! Jag har ett litet problem som ni på forumet kanske kan hjälpa mig. Ett problem som vare sig transportstyrelsen eller bilprovningen kan ge ett rakt svar på. Jag har en Tabbert 560 -89 som jag importerade från Tyskland 2006. Det är totalt tre bältade platser i bodelen, alla i riktning med trafiken + förare och passagerare = totalt fem bältade platser. När jag regbesiktigade bilen fick jag info om att det kommer att stå i regbeviset att det bara är två bältade platser men att jag får utnyttja alla sittplatser under färd. Nu är det ju tydligen inte så. Jag kanske ska tillägga att min bil är registrerad som personbilsklass 2. Totalvikt 3100kg

Fråga: kan jag registrera om min husbil till lätt lastbil och på så vis lagligt bruka mina bältade platser ? om det nu är möjligt är det någon nackdel att registrera den till lätt lastbil ?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BÄLTEN I HUSBIL

Är det en husbil går det inte att få den omregistrerad som lastbil.

Det låter konstigt att du inte får den godkänd för 5 bältade platser, kan kanske bero på att de tre inte är rätt monterade?
 
F

F.d. 18160

Guest
Sv: BÄLTEN I HUSBIL

Det hade inte varit några problem att registrera den med bälten när jag tog in den i Sverige enligt bilprovningen och nu är det enligt bilprovningen nästan omöjligt och hänvisar till transportstyrelsen och transportstyrelsen hänvisar till bilprovningen *ler* Varför jag inte brydde mig när jag tog in bilen var att killen som gjorde regbesiktningen sa att det var inga krav på bälten utan du kan bruka alla dina sittplatser.

Monteringen av bältena är riktigt bra med en kraftig ram under sittlådorna men ramen är bultad i golvet utan att vara fäst i ramen på bilen. Men jag har ju sett godkända bälten på bilar där det bara är fäst ett bälte i golvet med en liten bricka. Rena skämtet.
 
Toppen