• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AXLAR FIAT Nya modellen

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Min bil har en totalvikt på 3000 kg. Med Axlarna 1630 och 1650 , A-typ.

Jag håller på att utreda om det går att göra uppvägning till 3300 kg , Nej säger bilprovningen. Nej säger transportstyrelsen. Men i registeret så fanns B-axlar med
1700 och 1950 kg. Har fiat olika axlar på olika ducato eller som jag tror samma axlar men olika typning på grund av skatteskäl ute i Europa ( snåltypning av totalvikten )
Samma bil finns med 3300 kg totalvikt och inte kan jag tänka mig att det ligger andra axlar på dessa????? Kommentarer????

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: AXLAR FIAT Nya modellen

Här verkar det vara ett typexempel på hur olika privata företag styr hur myndigheter gör sina bedömningar utan att man kan få veta hur myndigheten fattar sitt beslut. Lycka till med dina efterforskningar och delge gärna oss andra vad resultatet blir.

Essoj

S

suneAl

Guest

Min bil har en totalvikt på 3000 kg. Med Axlarna 1630 och 1650 , A-typ.

Jag håller på att utreda om det går att göra uppvägning till 3300 kg , Nej säger bilprovningen. Nej säger transportstyrelsen. Men i registeret så fanns B-axlar med
1700 och 1950 kg. Har fiat olika axlar på olika ducato eller som jag tror samma axlar men olika typning på grund av skatteskäl ute i Europa ( snåltypning av totalvikten )
Samma bil finns med 3300 kg totalvikt och inte kan jag tänka mig att det ligger andra axlar på dessa????? Kommentarer????

Varför är det olika axlar på bilen ?

Det ligger nog till på följande: SEA Sharky som tillverkar husbilen har beställt chassit från FIAT Professional med dessa axlar.

Din bil har CoC-intyg, i registeringsintyget står beteckningen T13H Årsmodellsbeteckning åsatt av tillverkaren = HELFORDONSGODKÄND.

För att ändra totalvikten måste du vända till importören/generalagenten eller SEA Sharky i Italien.

Det går inte jämnföra idag med liknande bil, för varje bil har sitt eget CoC-intyg.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Därom är vi helt överens! Men min huvudfråga är det samma axlar eller är det en kraftigare typ på B-modellen. Skulle det vara samma modell så går saken att fixa enligt ovan annars är det "mission imposible"!

F

F.d. 52962

Guest

Hej!!
Kan du inte kolla med generalagenten vad som gäller?

Tore

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Detta skall ske imorgon. Men det finns mycket kunnigt folk på detta forum!!!!

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Varför är det olika axlar på bilen ?

Det ligger nog till på följande: SEA Sharky som tillverkar husbilen har beställt chassit från FIAT Professional med dessa axlar.

Din bil har CoC-intyg, i registeringsintyget står beteckningen T13H Årsmodellsbeteckning åsatt av tillverkaren = HELFORDONSGODKÄND.

För att ändra totalvikten måste du vända till importören/generalagenten eller SEA Sharky i Italien.

Det går inte jämnföra idag med liknande bil, för varje bil har sitt eget CoC-intyg.

Häls 571

:mcride::spinny::spinny::spinny::spinny:
Efter samtal med generalagenten så gäller ovanstående. Det är ju inte lätt efter det att importören av husbilen gått i konkurs.

Toppen