• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Axeltrycket på bakaxeln

F

F.d. 11346

Guest
Detta är en fråga som jag undrar över.Då många väger upp sina husbilar, hur klaras då axeltrycket på bakaxeln då lastutrymmet ligger bakom axeln.Neutralpunkten ligger ju alltid framför axeln. När den ligger bakom väger den upp framaxeln och ett förhöjt tryck på bakaxeln??.Och detta fenomen kostar ju en del pengar i böter och fortfarande blir det överlast (axel).Det går ju att lasta inne i bilen mellan axlarna men det är kanske inte så kul.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Utkast till "husbilsfakta & ägarerfarenheter"

Dom bilar som kan vägas upp är nertypade i vikt när dom tagits in i Sverige. Det gäller både nysålda genom firmor och importerade.

Så efter omtypning till högre vikt har dom egentligen bara fått den rätta vikten.

Sedan finns det dom som byter stavarna i bakaxeln och kan komma upp lite högre.

Allt detta med intyg från AL-KO om man har den typen av axel och klarar den rätta vikten.
 
Toppen