• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avtappningskran för vattentanken kärvat fast!

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej alla!
Vi har en Knaus Van -21 som har avtappningskranar av plast för grå- och färskvatten.
Dom har gått väldigt tungt hela tiden och nu har den för färskvatten helt fastnat.
Vredet sitter i serviceluckan och är av plast, om man vrider allt man kan på vredet kuggar det liksom över, slirar, för det går för tungt.
Själva kranen kommer man inte åt då den är inkapslad i formpressad frigolitisolering tillsammans med tanken under bilen.
Har försökt att ta bort undersidan med synliga befintliga skruvar men det verkar vara ihoplimmat alltihop.

Finns det någon som har något tips?

Mvh Göran S, / Tuzzan
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Tack zakke, genial ide men här räckte det inte. Fick till slut bändat isär bottendelen på isoleringen så pass mycket att jag kom in med en mejsel och vrida på bygeln till ventilen under vredet i serviceluckan.
Tömmer allt nu och låter det torka.
Törs man spreja med silikon sedan som du beskriver eller är det farligt för hälsan om man får nån droppe silikon i vattnet som man kanske dricker av?
Är det något smörjmedel som är bättre än silikon?
Man ser att ventilerna är av metall men kulan och inuti kan vara av plast, men vet ej.

Göran S.
 
Toppen