• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avtappning Gråvattentank

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hallå. Någon som förstår varför dragningen av avloppsröret är på detta viset. Den gråa ledningen som går från ena sidan av tanken och sedan över på motsvarande sida där avtappningskranen sitter. Har aldrig kunnat tömma tanken helt och förstår detta när man ser hur det är konstruerat. Det normala vore väl att ha avtappning och kran på samma sida så man kunde ställa husbilen lutande och få tanken helt tömd. (se bild. klickbar för större) Häggen i Umeå

Bilagor

• DSCN1771.JPG
    DSCN1771.JPG
    3 MB · Visningar: 214

Bengt.O

FD HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
8764
Medlemskap
2023
Sv: Avtappning Gråvattentank

Visst har du avtappning och kran på samma sida, med andra ord på bilens vänstra sida, eller har den flyttat sig. Att rördragningen är knasig kan jag hålla med dig om men det är ju enda vägen att få ut gråvattnet. Hade aldrig några problem att tömma tanken så du bör nog öppna inspektionsluckan och rengöra tanken inifrån.
Bengt

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Visst har du avtappning och kran på samma sida, med andra ord på bilens vänstra sida, eller har den flyttat sig. Att rördragningen är knasig kan jag hålla med dig om men det är ju enda vägen att få ut gråvattnet. Hade aldrig några problem att tömma tanken så du bör nog öppna inspektionsluckan och rengöra tanken inifrån.
Bengt
Javisst är avtappning och kran på samma sida, men utloppet från tanken är på motsvarande sida därav svårigheter att tömma tanken tom . Tanken rengjord så inga bekymmer med detta, tycker bara att det är en märklig konstruktion. Häggen i Umeå

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tror det kommer av et praktisk problem med kort rør før kran om en klarte å montere uttaket i andre enden av tanken. Beste tapping får en om en har nesen litt opp og samme nivå på bakhjulene. Plasseringen av gråvatntanken mellom bakhjulene i kjelleren gir et par praktiske utfordninger ;);) spesiellt når en også skal ha kranen i oppvarmet rom.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Nu vart de gråvatten igen.
Alla kan väl lösa sina gråvattenproblem själva
xxxxxxxxxx/HBK-web
Ingen fara Hallonskogen! Inget som jag tänkt att någon skulle lösa åt mig. Var bara nyfiken att höra om det fanns någon logisk förklaring varför avloppet var dragig som det är gjort. Simma lugnt. Häggen i ett soligt Umeå

F

F.d. 55554

Guest

Nu vart de gråvatten igen.
Alla kan väl lösa sina gråvattenproblem själva
xxxxxxxxxx/HBK-web

Vad har man annars HBK-klubben sida till?
Om inte att fråga om det man inte vet eller är nyfiken på??:yes:

Har du vaknat på felsida eller ramlat ut sängen???:twitcy:
Oavsett vilket, gå och lägg dig igen!

Slut diskuterat för min del.
:mcride:
Jojje

Toppen